AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.704

ersätta katalysator med rör

Sida 1 av 2
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Hur mycket effekt kan detta göra på en 523 ?
Finns dessa att beställa någonstans?
de
45
dekdahl
325 Ixk -88
Katalysatron stryper väl en 15 hästar ungefär har jag hört, så det är väl den effekten du får ut

Livet börjar vid 200
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Köp racekatt istället så är du både snäll mot miljön samt laglig hos bilprovningen, en racekatt ska inte ta mer hästar än en ljuddämpare läste jag någonstans.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Vart kan man köpa en racekatt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ingen katalysator stryper bort 15 hästar!

I värsta fall kan det handla om någon enstaka hästkraft som försvinner med en katalysator som är frisk (inte har lossad monolit som ligger på sniskan och stryper flödet).

Skrönorna om katalysatorernas hästkraftstjuveri kommer troligen från tiden då katalysatorerna infördes som obligatorium. Många bilar körde innan detta på 98 oktan och hade därför högkompression, men med den blyfria 95 oktaniga bensinen (plus säkerhetsmarginal för att kunna köra på 92-oktanig bensin på vissa marknader), tvingades biltillverkarna att ta fram motorer med betydligt lägre kompression för att undvika spikningar med den lägre oktanhalten i bensinen. Det är genom den lägre kompressionen som man tappade i princip alla hästarna!

Summa summarum: om bilen är otrimmad och katalysatorn är frisk, finns det få eller inga hästar att hämta genom att ta bort katalysatorn.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
robert pentén
Det finns visst mer hk att hämta om man tar bort katten, känt det på varje bil jag gjort det på så att säga att det inte ger något är propaganda från miljöpartiser :)

Jag fick då ingen effekt höjning iaf.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Heinrich<<< de flesta som säljer avgassystem säljer även racekattar, så hör med någon avgasfirma.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Tror inte bmw lägger en massa pengar på att utveckla effektiva motorer för att sedan strypa effekten med en katalysator...
Har hört en som tom fått sämre effekt efter att de tagit bort katten,
det var på en 3,2 M3...
Om man däremot trimmar motorn uppstår ju andra förutsättningar och en annan katt kan vara bättre än originalet.

Mvh Anton
robert pentén
tror tror tror.

testa istället och märk skillnanden själv. =)?

man ska inte tro på vad alla säger, utan testa själv.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
robert pentén:

Kan verkligen en katalysator vara så nödvändig att avlägsna? Nästan varje dag stöter jag på bilar med borttagna katalysatorer som stinker pekka, det är ju löjligt att ta bort den lilla avgasrening som finns.

Om du vill ha mer kräm så finns det ju större motorer.

En sportkat eller racekat ger försumbara effektsänkningar: Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
robert pentén
Effekthöjning på ca 10hk om inte mer är ändå rätt mycket för ett sånt litet ingrepp sen blir ljudet väsentligt mycket finare.

Men alla system man ser som säljs är ju bara efter kattarna och det är ju småtrist.

Hur är det med m5 system, ett nytt sådant ? från vilken modell har dom 400hk? tänkte att det borde ju inte strypa något om man sätter på ett sådant och det passar?

Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Btrf. flöden genom katalysator, kolla denna:
Länk

Blinka med blåljusen...
om du vill rejsa!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det säger ingenting om effekt ökningen det där diagramet för övrigt så visar det en motor med höjt turbotryck med orginal katt och då blir naturligtvis mottrycket högre än om bilen varit utrustad med en katt anpassad för 320hk från början..Är kattarna sjysta så lär du inte märka någon efektökning
Jag körde en original Trans Am på 17.18 på strippen, plockade bort katten och körde 15.78. På den bilen gjorde det susen och har svårt att tänka mig det inte skulle göra nåon effekt.

MVH/ Qvarnis
robert pentén
håller med Q och rörmokaren, hur ska man rensa utan att stoppa flödet? ren logik, ta en håv och kör gneom vattnet, går inte så snabbt eller hur? andas genom en mask som man har när man isolerar går heller inte så bra fast det är en av dom bästa på marknanden.

Jag tror mer att det är så att folk är rädda för att breaking the law så dom måste hitta nya anledningar till att inte göra det, men dumt att säga att det inte gör någon skillnad , man kan lura sig själv men behöver inte lura andra?

robert pentén
eller så är det som min kompis som är jätte rädd om miljön och hela tiden propagerar emot när jag kör utan katt , det ger inget bla bla bla, varför skulle bilföretagen sätta på en sådan styrpning när dom arbetar så hårt med att få upp Hk antalet. aja. man gör som man vill.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag märkte rätt stor skillnad när jag rensade katten efter att innehållet lossnat, men det var mest i början tyckte jag, ungefär som om bilen ställde om sig att gå utan kat.

BMW CS #5206
robert pentén
eller att man vänjer sig vid ökning av den lilla effekten som med allt annat :) mycket vill ha mer, eftersom känslan avtar, kroppen blir van

Katten sitter där frånbörjan på grund av högre krav på avgasrening, ingen som biltillverkaren har kommit på själv...

Slit bort i svetsa dit ett rakt rörö, eller gör anslutningar med packnin så ni kan sätta dit katten på besiktiningen?

Det gör skillnad, bara att prova

/Fredrik
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Blir lite sugen på att rensa alt ta bort min kat för att prova om det blir skillnad..
Vill ju dock kunna glida genom bes. utan tjafs..
Kör nu bilen med 100% E85 - blir det renare avgaser då jämfört med en bensindriven motor??! Isf skulle man ju kunna rensa katten på hela innanmätet och sedan skruva tillbaka den..
Någon som blivit godkänd hos sbp med rensad katt???!

Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.