AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.199

Felkoder kollade hos BMW men blev inte klokare!

Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
Var hos BMW idag för att få veta vad Gertibeprogram betydde?
Svaret blev.
1/ Momentomvandlarkoppling identifierat Funktion ej sannolik Kortvarigt fel registrerat vid motorvartal 560/min.
2/Lastsignal (KVA-signal) (pin 21 på SG) Kortslutning till B+
vad ska man göra frågade jag ingen aning fick jag till svar på BMW.
Felet brukar uppträda på så sätt att jag märker att motorn vill dö av när jag skall trampa på gasen och sedan säger det pling och så står det Gertribeprogram i displayen.
Någon som begriper bättre än BMW.
Tack på förhand
Michael

V-12 or die but straigth 6 is OK to :-)
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Det första som slår mig vad gäller Getriebeprogram är att din bil antingen laddar dåligt eller att batteriet/batterierna är på väg att ge upp. Vanligt att dåliga batterier ger symptom på just vxl-lådan, och då kan man få andra sjuka felkoder med.

Är batteriet fräscht kan du bortse från det jag skrev här....
Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
batteriet är ca 1/3 dels bra enligt test på batteri firma kan det vara för lite så att jag måste ha ett nytt?

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja, köp ett nytt, (eller ladda ordentligt först) det ska vara 1/1 bra!

Det finns inget sämre för en E32 än dåligt batteri, finns mängder med batterirelaterade trådar här på forumet. Köp ett av bra kvalité, snåla inte med det. Och underhållsladda när du inte kommer använda bilen på över en vecka.

Konstigt att inte "firman" rekommenderade dig att byta om det är 2/3 dåligt....
Paap Reeder
... håller helt med Iwarsson. Ett sånt batteri är helt förkastligt på en 750.

Sedan skulle jag ge mig på vxllådskontakten samt kolla att vxllådsboxen har ordentlig jord till höljet.

MVH /// Paap R

Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
Tackar ska kolla det var sitter växelådskontakten och vxllådsboxen någonstans där man kan se en bild på det?
Tack på förhand

Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
Testade idag att köra utan AC och lysen på och nu går bilen hur bra som helst men slår jag på lyset och AC tar det 30 sek så är felet där igen. Konstigt att inte BMW kan förstå att dåligt batteri kan ge dessa fel ?
Så nu blir det att köpa batteri tänkte ta ett 100 A så finns det väl lite reserv också. Tänkte köpa på Länk tyckte dom verkade seriösa.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michel: du har 2 batterier om jag minns rätt på din modell ett stort och ett mindre. Byt båda 2 på en gång för om du byter ett så blir det nya automatiskt lika "dåligt" som det andra dom jämnar ut varandra.
du kan även börja med att köpa en bra laddare och ladda ett par dygn, på Clas Ohlsson har dom ctek, kolla under sök inlägg så hittar du en massa bra skrivet om det. Våra stora BMW drar mycket ström och behöver underhållsladdning året om.
Mvh
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
Jag har då bara hittat 1 batteri under baksätet var kan det andra sitta då?
Michael

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du har ett, bakom klädseln till vänster elle höger i bagageluckan nära bakljusen, ett litet batteri i så fall.

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Visa användare
120
michael13
325 Touring 2001 ,
850 1993
OK ska kolla det tack

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.