|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det är så att vi har en BMW 528ia -98. Vattenpumpen är nyligen bytt på den och vi har luftat kylsystemet flera gånger. Men när man kör sakta, backar eller står på tomgång så börjar den ibland att koka av någon anledning. Dock inte om kör bilen i normal marchfart eller om man åker i branta backar, då går den fint. Är det någon som vet vad det kan bero på? Mvh Fredrik | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen viskokopplingen på kylfläkten som är dålig ?? Fungerar kondensorfläkten till AC framför kylaren?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har liknande problem med min 523 -96. Jag har precis kommit hem efter en 670milstur i ett 35-gradigt östeuropa, och har upptäckt att min bil går varm om man stannar i bilköer och dylikt. Även min vattenpump är bytt relativt nyligen. När vattentemperaturen stiger så märker man också att AC:n inte funkar lika bra som den ska, luften som kommer känns fuktig och inte alls lika kall som den brukar. Så fort man börjar köra igen och motortempen går ner, så återgår AC-funktionen till det normala. Vad jag sett så startar aldrig fläkten som sitter längst fram i fronten, däremot går den som sitter närmast motorn. Den verkar å andra sidan gå hela tiden. (Har visserligen bara kontrollerat när det varit väldigt varmt ute, så jag vet inte om den stannar när man kör eller det är kallt). Höll på att stressa sönder mig ett par ggr när jag fastnade i långa sega bilköer på motorväg, utan möjlighet att köra åt sidan och vattentemperaturen bara ökade. Den kokade dock aldrig, så jag hoppas att det inte blir några mer konsekvenser. Min verkstad har semesterstängt denna vecka, men sen skall det bli ordning på det här. /Micke |
|
|
Har ni läst av felkoder isammband med vattenpumps bytet?Givaren på termostathuset styr även elfläkten. Hela termostathuset kostar 600kr på bmw ovh lär nog lösa era problem. |
|
|
På min bil är det (enl verkstaden som tittade på den idag) kondensorfläkten som gett upp, vilket gör att den vanliga fläkten inte räcker till när det är varmt, man står still och AC:n jobbar för fullt. /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.