AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
856

Värmen på hela tiden E34

Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Ny inköpt 740I -95 Touring och mycket nöjd :)
Men så hitta man ju ett fel förståss... värmen är på, på förarsidan hela tiden... vad göra ?

Binka med blåljusen...
om du vill rejsa!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Sök på värmeventiler så hittar du en del, finns även ett mektips här på sidan
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Tack för tipset, har funnit mektips på sidan.
Misstänkte nästan detta fel eftersom värmen är på, bara på förarsidan.

Binka med blåljusen...
om du vill rejsa!
Pe
130
Peteess
520i -88
Innan du börjar med värmeventilerna så kolla inneluftsensorn på förarsidan. Sitter lätt åtkomlig ungefär vid kopplingspedalen
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Ok, skall kolla efter den, vad göra där ? ohm mäta eller ?
Pe
130
Peteess
520i -88
Jag är inte 100 på hur just dina ser ut men antagligen är de försedda med en vacuumslang. Kolla att slangen suger, kolla kablarna och ohm-mät. Passa på och pilla isär ventilen och gör ren skumplastfiltret.
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Ok. Å allt detta på innelufts sensorn?
Pe
130
Peteess
520i -88
En liten jäkel med en viktig funktion. Är den av olika skäl "borta" ur systemet så gåt värmeventilerna igång och värmer.
Kom ihåg att jag har en E34 utan AC!
Det kan vara andra grejor i din bil men jag skulle tro att sensorn funkar på samma sätt.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är inte vaccumfunktion på stora AC:n iaf, alltså ACC.
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Hejrörmokarn! Jag tror att du har fel på värme vexlaren ,den sen är platcerat bakom säkrings boxen under motor huven(har en 520i av -95 års model) som hade samma problem "köpte en på skrottet kostar 1000 spen halva priset.
MVH.Salim K.

ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Hej alla gör det själv`are! Har problem med uppvärmingen av av bak rutan
(öppnings bar) kan någon ge mig ett tips vilken räle som styr uppvärmningen av den?
Lås skydet på förar sidan har fastnat på något sätt kan inte sätta in nyckeln och öppna dörren måste använda pasagerar sidan " vad trokoigt? Tacksam för alla tips och råd.
MVH SalKam.

Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Eluppvärmda bakrutan är väl 90% säkert fel men kablarna där bak, dessa brukar vara dåliga på Touring modellerna
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Har kollat kablaena är ok,Det kommer inget spänning till själva rutan (har multimeter) Testat utan spännig (Batteri kabeln av kopplat) får signanal att det är engen kabel brott. då jag trycker in knappen i kontrollpanelen kommer inen spänning, säkringar ok.ksnske nåt relä eller vad? som trillskas.
mvh kamsal.
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
ja precis, där blir det stopp i min hjälp. Kanske ngt relä, brukar vara relä när det är stora ström uttag. Kopplings schema har jag ej tyvärr.
Så fråga på BMW eller kanske ngn här vet vilket relä som styr bakrutan
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Nu funkar värmen igen, tog isär ventilerna (3st!) rengjorde o smörjde... så nu åker man utan värme på i sommaren´s 30gradiga sol :)

Blinka med blåljusen...
om du vill rejsa!
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Hej! På min väeme vexlaren den där gumi pakningarna hade blivit sönder frätade so det gick inte smörja in. mvh kamsal.
ka
16
kamsal
520i Touring-95 E34
Hej! På min väeme vexlaren den där gumi pakningarna som tätade kolvarna som stänger och öppnar värmen hade blivit sönder frätade så det gick inte smörja in. Kunde inte hitta bara pakningar att köpa heller. mvh kamsal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.