AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
882

Import med tyska skyltar

jag har möjlighet att åka hem med bilen med tyska skyltarna blir det problem vid gränsen eller med bilprovning?
ägaren får ha kvar försäkringen så skickar jag ner skyltarna till honom han vet inte om det blir svårt att ställa av bilen men tror att det räcker att han har skyltarna ,stämmer detta?

Ja
192
Jan Ek
728 -00
Länk
Är detta du menar med länken

snäll och trevlig kan det även gå att komma överens med den tyska ägaren om att köra hem bilen med dennes skyltar monterade och skicka tillbaks dem senare. Då spar man en del pengar och jobb! Denna lösning är dock tveksam ur försäkringssynpunkt,

men det svarar inte på mina frågor

Du kan lugnt köra hem på de tyska skyltarna. Bilen är försäkrad i fem dagar och skulle något hända försvinner ingen bonus på säljarens försäkring (under förutsättning att bilen är såld till dig osv)

Det mariga brukara vara att få säljaren att lämna bilen med skyltar på...
Jag är inte hundra men jag tror att denna info finns på www.adac.de

// Sabina
Scheckheft
Hej
Bilprovningen bryr sig inte om de tyska skyltarna. Upprätta köpekontrakt där det bl a framgår att du kör på hans försäkring. Då ska det heller inte vara något krångel vid gränsen.
Vid slutgiltig avregistrering i Tyskland behövs som regel skyltarna och Fahrzeugbrief. Ett intyg från SBP att bilen är inreggad i Sverige kan ersätta Briefet. Be tysken dock dubbelkolla detta med Zulassungsstelle på sin ort. Tysk byråkrati ... . Slutligen avråder jag från att köra hem på tyskens skyltar. Vid ev skada el krock kan du vara den som får stå för hela kostnaden. Varför skulle tysken plötsligt gå med på att förlora sin bonus etc. ?
Läs gärna här vad som kan hända:
Länk
Sabans inlägg orkar jag bara inte kommentera...
Läs också sista inlägget i denna tråd, angående försäkring:
Länk

Mvh
Scheckheft
Scheckheft: Vad jag menade var att de tyska skyltarna har samma värde som exportskyltarna och vågar man köra hem på exportskyltarna vågar man köra på originalskyltarna. 5-dagarsförsäkringen är enbart trafikförsäkring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.