|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 525ia -95 som gått 23000mil och har bytt vattenpumpen för 200 mil sedan pga att plastdrevet pajade å tempen gick upp på rött! Efter bytet har jag kört ca 150 mil utan problem. Men igår så gick tempmätaren inte upp i normalläge utan är för det mesta halvvägs men pendlar lite fram å tillbaka. Märkte även att gången på motorn i uppförsbacke var lite ryckig och nålen för soppaförbrukning rörde sig i takt med ojämn motorgång! Kända på kylarslangarna och de gick knappt att ta i pga hetta. Är tacksam för hjälp med vad det kan vara för problem? /Kalle | |
|
Kan vara toppackningen som har sagt upp sig Nu med Turbo |
|
| Inte så konstigt att kylarslangarna blir varma eller hur? =) Fullt normalt. Kolla hur motoroljan ser ut, den får inte vara "gräddig" eller grå. Det får heller inte bubbla ovanligt mycket i expansionskärlet när du gasar till. | |
| Det är inga bubblor vad jag kan se å oljan verkar normal! | |
| Jag tror att Termostaten är trasig och har "fastnat" i öppet läge.Att vacuummätaren reagerar på ojämn gång är helt normalt och eftersom motorn inte blir varm, ger den heller inte full effekt. | |
| Om termostaten är trasig, varför ska då tempmätaren fladdra? | |
|
Jag tror inte den fladdrar???? Den rör sig väl lite upp o ned beroende på om fartvinden kyler eller ej? |
|
|
Ja precis, den fladdrar inte utan rör sig upp å ner beroende på motstånd/hastighet! Jag skall prova att byta termostaten ikväll! Återkommer med resultat. Tack för tipset! /Wedda |
|
|
Kom på en sak! Kan det vara så att plastdrevsbitar från den gamla vattenpumpen kan ha fastnat i termostaten å därför stänger den ej? WEDDA |
|
| Kan ju vara så,men efter 150mil??? Oavsett skulle jag passa på att byta termostaten när jag ändå måste "in och titta" | |
|
Jo, byte av termostat blir det i vilket fall! WEDDA |
|
| Lycka till! | |
|
Okey uppfattade fel, annars om den fladdrar tyder på att det kan vara packningen Men lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.