|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Hej Jag undrar när elfläkten skall starta i min lilla maskin. Jag har alrdig hört eller märkt att den är igång. Har stått i köer när det varit 30 grader varmt ute med full ac igång och det funkar bra, motortempen är helt normal. Kan inte tänka mig att man monterat en fläkt som inte behövs eller som är så tyst att den inte hörs...den verkar vara är stendöd. Styrs den via en termostat ? Isåfall vet någon vart den givaren sitter ? Tackar för alla tips !! |
| Det är inte en gammal Saab eller en brunstig 240 du har köpt. ;) He, he, skojar lite med dig. Den skall inget låta och gör sitt ingrepp omärkligt via en viskokoppling när så behövs. Så det är lugnt, så länge tempen håller sig där den skall. Om tempen stiger däremot så kan du ha fel på ovannämda tingest och åker på att byta den. Alltså inget el är inblandat... Det är dom små sakerna som gör märket eller hur? :) | |
kamelkungen |
PowerMac, tack för ditt svar men det är ju en elfläkt ? In min gamla E28 hade jag viskokoppling. Men menar du att elfläkten är så tyst att man inte hör den? Håller med dig på ett sätt, tempen är alltid perfekt, gämför bara med saab. Där vandrar tempmätaren upp och ner hela tiden ! Men har hört att ac:n inte mår bra av att vara igång utan kylning i kö? |
|
På min gamla 316 compact märktes det när fläkten gick igång. Det surrade på rätt bra. Dock så gick den aldrig igång när ac:n var på. Men stängde man av ac:n så gick tempen upp och fläkten började surra. |
|
|
Elfläkten ska starta när AC är igång eller när motortemp blir onormalt hög, då hjälper den till. Min sån där fläkt har pajjat, den startar om man petar på den :P Måste skaffa ny.. |
|
kamelkungen |
Hej Magican, tack för ditt svar. 30 grader och kö måste väl vara nog för att fläkten att starta ? Ska fläkten starta direkt när man trycker på ac-knappen ? Det verkar finnas två hastigheter. tack för hjälpen ! |
| Jag hade ingen elfläkt i min 94 Compact vad jag vet i alla fall... Men ingen AC heller... För med AC har man "ju" en fläkt. 35 grader och kö gick bra med den bilen. ;) | |
kamelkungen |
PowerMac, jag tror den monteras om man har ac. Har hittat 2 reläer som styr hastigheten på fläkten, ska gräva lite mer i det där när jag får tid. Vad har du för maskin idag ? |
kamelkungen |
Hej För den som är intresserad så har jag kommit fram till att givaren som sitter i högre, övre delen av kylaren icke fungerar längre. Den ska starta fläkten vid 80 grader steg 1 och 88 grader steg 2. Kanske byter denna i framtiden om jag kommer över en billig sådan på skroten. Kopplade förbi givaren igår och vips startar fläkten.Problemet är löst. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.