|
|
|
|---|---|
|
Hej Det gick åt skogen igen hos Bilprovningen, har varit på efterkontroll efter att mina avgasvärden inte var bra första gången. Gjorde då en service med oljebyte, oljefilter, luftfilter, nya tändstift, tankade även 50/50 med E86 Etanol och vanliga soppa för att få ner värdena lite, men värden var fortfarande samma: CO 0,4 (0,5), bör väl ligga på 0,0 om bilen mår bra ? CO 2500 0,6 (0,3) HC 153 (100) Lambda 1,01 (0,97-1,03) Vad kan det vara som är fel, det är nog inget läckage i avgassystmet för då borde lambdavärdet vara fel ? Bilen tar heller inte olja, behöver iallafall inte fylla på då jag gör service varje sommar. Kan det vara lambda sonderna ? Eller kanske katalysatorn, jag har faktiskt ett skrammel ibland under bilen då den startas, sen då den blir varm så eller då jag rullar iväg så slutar det att skramla. Det känns som att bilen får lite för mycket soppa, den känns lite slö och bluddrig ibland. Sliter mitt hår... "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison | |
|
har pratat med en snubbe som troligtvis tror att det är katalysatorn. Jag ska under bilen i helgen och banka lite och lyssna om det är något som är löst. Iallafall, vad kostar en ny katalysator, måste man ha original eller kan man använda nån universaltyp ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
Jag gissar också på katalysator. Universal funkar bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
vars köper man sådana, vad kostar dom, vad kostar en original ? "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
| Det är inte säkert det är katalysatorn heller, det kan ju vara någon givare som är trasig eller så. Har du gjort en koll av felminnet? Kolla också efter vakuumläckor runt insug. | |
|
först ska jag under bilen och kolla om det skramlar i katten, om det gör det så måste det vara den... för det är ett skrammel sedan i vintras... vi får se. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
Hej! Tag gärna av något av rören så du kan titta in i katten. Mvh Jonas |
|
|
hej.. om det går, allt har väl rostat ihop så det blir väl att kapa bultar och jävlas.. "Angels Dance and Angels Die..." - Jim Morrison |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.