AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
862

Garanti , Då icke bmw delar används?

Hej Alla Goa Gubbar
Jag har en fråga angående fälgarna av annat märke än bmw original. Har hört att om man har fälgar av annat märke på och det skulle hända något med tex. bromsar eller annat i detta området så skulle inte garantin gälla? Någon som vet något mer om det och är säkra på sin sak.

Samma sak sa dem även då jag frågade om kromringar till instrumentpanelen och då sa dem att garantin inte skulle gälla om det skulle hända något när dem sattes dit bara för att det inte var original ringar. ?

uppskattar alla svar

tack på förhand.
Det med fälgarna låter som ren och skär bullshit.

Angående kromringarna så stämmer det säkert att garantin inte gäller om du "bryter upp" instrumenthuset och trycker in någon eftermarknadsprodukt - vilket är fullt förståeligt enligt mig.

En parantes gällande "vanliga" reservdelar, så skall, enligt gruppundantaget, biltillverkarnas garantier fortsätta gälla så länge reservdelar som omfattas av just gruppundantaget monterats. Om det sedan står BMW eller inte på komponenten är inte relevant.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan nog hamna i knepiga tolkningsfall i värsta fall!

Om man använder en fälg med fel inpressningdjup, t ex ET35 (som är vanligt på "piratfälgar") när BMW anger att inpressningen skall vara minst 41mm, skulle man rent teoretiskt kunna hävda att det felaktiga inpressningsmåttet på piratfälgen har ökat belastningen på lager och leder om dessa sedan går sönder...

Samma diskussion skulle rent teoretiskt kunna uppträda om det är så att piratfälgarna medför sämre kylning av bromsarna och de därför överhettar.

Dock tror jag att det skulle krävas ganska mycket om en verkstad/BMW skulle hävda ovanstående, men rent teoretiskt skulle det nog kunna bli problem i vissa fall.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.