AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
862

Turbo i en M50/52 motor ??

De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Är det nån som håller på med ett sådant projekt? Är nämligen själv intresserad men saknar all nödvändig kunskap. Är ganska van vid att meka men aldrig rört bilar med turbo.

** be as free as you want **
Tjena!

Frågan har varit uppe en miljon gånger (känns det som) vid det här laget så sök på tidigare inlägg! Det finns en hel del inlägg om detta.

De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Jodå, det har jag gjort. Fast de flesta kör ju med e30 325 motorn (m20?).

No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Jga har byggt turbo på en M50 maskin.. det var inga problem.. men det är lite jobbigt att skriva en helt fullstänlig beskrivning "hur ska du gå till väga"

men mitt bygge blev klockren.. har nu sålt motorn till"bmwandreas" här på forumet, han har den i sin e30 och bygger på för fullt.. kolla med han...

visst kan du fråga mig..men kom med några frågor istället=)

/NoFear
Du kan ju alltid sätta ihop en byggbeskrivning och sälja vidare för en liten slant......

Mvh
Patrik 325i -92
Ja, jag visste väl att det var ngn som hade byggt på den! :)

Hur man ska bygga beror ju väldigt mycket på vad bilen ska användas till. Är det bara full plugg, åka på strippen mm eller ska bilen användas dagligen i trafiken också?

Hur mycket effet vill man ha?
Hur stor är budgeten?
Mm mm mm....

Det som dock lär behövas om man ska ladda lite är ju turbo tex Mitsubishi TD04-xxT, intercooler (SAAB/Volvo t ex), större spridare och en mappning. Detta är mycket generellt men kan nog ses som en grund man sällan kommer ifrån. Snarare är det så att det behövs mer prylar i form av tilläggssprut, kompsänkning mm...
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
Sandgren: hehehe..det skulle jag kunna göra..hehehe nämen..jag är villig att svara på frågor=)

det är lite att göra..och som matte säger så måste man veta vad ska man ha bilen till.. och hur mkt effekt samt hur stor budget man har=)

/NoFear
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Målet med mitt bygge är att spöa kompisens 9-5 aero..:)
Sen är tanken också att bilen skall kunna köras i trafiken utan större problem. Antal pollar jag skulle vilja ha ut är runt 250-300hk.

Till ca 300 pållar räcker det med ett Mitsu-agg från Volvo 850/s70/v70R eftersom de original ha ganska stora agg dvs TD04 med kompressor 16-19T beroende på vilken modell och årsmodell det är. De har även hyfsat stora avgashus. Mitsuaggen krånglar nästan aldrig och har helt ok spoolup.

När dte gäller IC räcker en SAAB 9000 IC fån CS2.3T efter -94. Utöver detta behöver du andra spridare och då är det väl de gröna Bosch som passar bra. SAAB 9-3/9-5 Aero och Viggens spridare räcker nog till iaf.

Pris för detta är väl kring 3500:- för turbo, 1300:- för IC, spridare lite olika beroende på tillgång/efterfrågan men inte allför mycket pengar iaf.

Grenrör är väl det som är bökigast att få till eftersom det måste byggas men nu finns det ju några som har kläm på den biten. Lägg till rör för IC och en mappning.

Hoppas det är en liten hjälp på vägen i dina fuunderingar iaf...
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
...samt glöm inte flytta din luftassemätare FÖRE turbon.. turbon ska SUGA luft genom den.. igentligen borde du bygga en lite större.. det är enkelt..

/NoFear
-> NoFear

Lite nyfiken på din 3.8Tic... Hur mycket laddar du och vad använder du för kolvar? Vad har du i komp? Vilken turbo tänker du åka med?
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Hur mycket kan jag ladda utan att svarva av kolvarna? Är det runt 0,6 bar och vad skulle det ge för ca effekt/vrid?

Matte, du är en klippa .. :)

Hur mycket du kan ladda utan att kompsänka har jag egentligen inte en aning om.

Dock borde det vara så att ju bättre styrsystem och tillhörande mappning du har desto mer kan du ladda. Dessvärre är det även här det kan skena iväg med ekonomin...

AL
289
AL
318is CSN-90

Och vem har ett TD04HL-16T som aldrig monterats! ;)

Hör av dig om du är intresserad!

MVH
AL

PS Har en kompis som använ exakt de saker som står här ovan. Funkade mkt bra må jag säga.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.