AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.996

Ang. byte av bromsar m.m. på min nye M3 CSL

Sida 1 av 2
Hejsan. Jag har kollat igennom forumet ang. vad som rekomanderas att byta på M3 CSL. Och jag ser att RS2 skrivar att dom i England bara har bytt bromsar? Vilka bromsar ska jag köpa i stället, och är där annat jag evt. ska byta? Jag ska inte köra JÄTTE mycke på bana men lite...

Tacksam för svar, och evt. några förslag till vår jag kan köpa dom grejerne någonstans?
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
beror ju på hur mkt pengar du vill lägga ut.. och vilka ambitioner du har.

Bättre belägg och stålomspunna slangar samt bra bromsvätska är ju en bra början för rimliga pengar. Bromskylningen är ganska usel, dom har ju tagit bort intagen till luftkanalerna på CSL fronten av nån anledning. Nästa steg är att byta skivor till typ PFC i org dimension då en del har problem med att skivorna spricker.

Nöjer man sej inte med ovanstående så är det ju bara att gå på tex Movit satser med större skivor och 4/6-kolvs ok fram alt fram/bak, men då börjar det kosta pengar. Räkna med uppåt 100tkr för en Movit uppgradering fram och bak.

www.peansweden.com säljer uppgraderingsskivor samt dom flesta större märkena belägg, även kompletta kit bla: Movit, Stoptech, Brembo och AP.

Mvh Evers
Instämmer med Evers,

Originalbromsarna är ju inte dåliga precis, men vid bankörning skall de ha en tendens till fading och sprickbildning i skivorna. En rimlig uppgradering för "lite" bankörning torde vara racingbromsvätska, stålspunna slangar och något hårdare belägg (med risk för att skivorna tar ännu mer stryk).

Annars får man slanta rejäla pengar för ett Brembo/Movit/AP- kit eller dylikt. Ett Brembo Gran Turismo- kit med största 8-kolvsoken, belägg, slangar, skivor och adaptrar för framaxeln till din bil kostar 56 600:- inklusive moms.

Bak-kitet kostar runt 40 000:-

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Hejsan.

Tack för svar tills vidare.
Jag hadde inte tänkt att lägga 100.000.

Så du skrivar at "racingbromsvätska, stålspunna slangar och något hårdare belägg (med risk för att skivorna tar ännu mer stryk)."

Med risk för att skivorna tar ännu mer stryk, vad menar du med det? Att jag ska bara byta belägg, men risken är att dom sprickar.. eller ska jag också byta skivorna? Och är det i så fall den dyra utskrivning du pratar om?
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Byte till hårdare belägg medför ett större slitage på skivorna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spricker verkligen skivorna på M3? Låter nästan, nästan otroligt. Känner endel ringrävar som kör med endast annan bromsvätska och belägg. Bromsarna på CSL är mycket effektiva, och för att köra slut på bromsar så måste man a) köra på en bana där bromsarna inte får vila tillräckligt eller b) som är mest troligt, bromsa för mycket. Vilket 95% av alla oss glada amatörer gör.

Att skivorna slår sig eller spricker är mycket ovanligt vid bankörning, åtminstone om man bromsar korrekt.
Okay. Men vad ska jag köpa? Vilka grejor ska jag köpa exakt - och vad någonstans ska jag köpa det?

Tacksam för svar.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
Som sagt, det är upp till dej hur mkt du vill lägga ut och hur du tänkt använda bilen. Kontakta Pean för att få ett kostnadsförslag samt rekomendationer. Dom har allt du behöver..

Jag har kört slut på 3 uppsättningar org belägg och skivor i år. Och jag bromsar nog inte för mycket :)

Kör nu med Porsche GT2 6-kolvsok och 355mm raceskivor, samt EBC keramiska belägg, har dock inte hunnit prova dom på bana ännu..

Mvh Evers
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
det är bara att inse att om man pressar bromsarna till det yttersta så slits grejerna fort, orginal går en uppsättning belägg per banträff för min del, Bättre belägg håller förmodligen bra mkt längre, men att skivorna spricker är nog svårt att komma runt, så är det.

Mvh Evers
4
7
4 boys
m3 e30 -89
m3 e46 csl
Jag har på min Csl bara bytt till bättre belägg och racing olja och det räcker till min bil.
Jag använder bara min bil på banträffar och har efter byte till riktiga belägg och riktig olja inte kännt av någon tendens till avmattning av bromsarna.
De belägg jag använder mig av har gjorts av Ring Racing.
Thed Björk har kört min bil och enligt honom så räcker det med att uppgradera till hårdare belägg och se till att bromsarna får kylning.
Det finns i skärmarna ett plastlock som går att ta bort så att du kan leda in kylluft till skivorna.

Hej.

4 boys - Det låter som att du användar din CSL på samma sätt som jag ska använda min. Jag bor i Skåne. Har du något förslag vår jag kan ringa och höra vad dom ska ha för nya belägg och ny racing olja, och sen ta bort detta plastlock för mera luft?

Har du targit bort plastlocket själv?
Eftersom där inte finns några brakeducts på en csl front,så förstår jag inte nyttan med att blocka bort plastlocken i innerskärmarna.
Visa användare
226
Gladiator´n
M3 CSL 2003
M3 "CSL" 2001
M3 "CSL" Banbil 2006
X3 2005 Diesel
StigM3;
Ring Per på peansweden.se så får du mkt hjälp han har dessutom ett brett utbud från flera olika fabrikat. Vi har testat lite olika varianter (utan kylning) och skall du köra på svenska kortbanor och har nån slant över nu när du köpt en riktig bil ;) så satsa på större skivor i fram och bra belägg och givetvis riktigt bromsolja. På ringen krävs inte så stora skivor och kylning blir det gott om i de farterna, speciellt över 250km/h :).

Man blir så smått lite förvånad, ny bil och genast behöver nya större bromsar Är det för att det är snyggt med större eller tror du att du behöver större bromsar, och ok?.

En orginal CSL behöver inte andra bromsar än den har, de är väldigt bra skulle jag säga. Nu undrar jag hur du kommit på att du behöver andra bromsar än orginal skivor och ok till CSL?

sjufemtiotreBTG
Bmws orginalskivor på CSL håller mycket hög klass i förhållande till bromssytemet i övrigt på M3 och M3 CSL. Så jag skulle säga att vätska,slangar och bra keramiska belägg typ Pagid Gul eller PFC kommer man mycket långt med.
Det är inget fel på CSL ens singel ok heller. Orginal padsen funkar fint de med. Kör själv på carbopads samt pagid. I övrigt fick jag i år fått ut 6 st banträffar inkl halva scuderia kursen på ringen med carbopadsen i fram, bak går ju en evighet. Gick då ner dom helt stål mot stål precis.

Skivor skulle jag inte oroa mig för gällande slitage då man har hårdare pads, det slits inte så man märker det direkt med gula. Dock slits det så man märker det, det syns o m g om man kör svarta pagid. Som sagt det kostar att byta mjukare gat pads oftare oxå.

I övrigt bromsar det för mycket på varvet av de flesta skulle jag säga.

Göte Sjögren
Hej.

Jag har köpt Carbotech bromsbelägg fram och bak.. sen racing bromsvätska.. har inte monterat det än. Men det var rekomendation att jag gjorde det.. så jag ser fram emot at få det monterat. Vad är skildnaden på Carbopad och Carbotech? Och vad är bäst?
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Jag körde också med Carbotech.
Sen så är CSL skivorna inte bättre än vanliga M3:ans bara större.
Är inte många mm heller. Hade båda två i garaget och sålde mina BMW original skivor för 2500:- inkl frakt i våras.

MVH Patrik
De är just bättre än M3 skivorna CSL skivorna är, av den enkla anledningen att de är mer matrial i dom(större) och de klarar därav en del mer energi än M3 ditto. CSL 345 mm M3 325 mm (fram)

Göte Sjögren
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Mycket möjligt.
Men samma bromsyta är samma bromsyta.
Sen att dom kyls bättre eftersom skivan är större är väl en sak.
För du vet väl att dom använder samma ok :)
Det ända som behövs är andra ok hållare för att man ska kunna använda skivorna.

Sen när vi snackar CSL så väger fronten mer än original precis som luckan. Men fy fan vilken nice bil det är. Det kommer bli en klassiker fast jag skulle ta 911 GT3 vilken dag som helst istället för CSL:en.

MVH Patrik
Jo tack, jag tror mig ha hygglig kol på vad för ok det sitter orginal på min bil.

Edit, de enda som behövs är körlektioner för att man ska lära sig att INTE överanvända skivorna(bromsarna) gäller ju i övrigt alla bilar vid bankörning.

Man bromsar sig inte fort runt en bana. Dock är det lätt hänt att det bromsas väl mycket i CSL, (o andra höpresterande bilar)mycket p g a den med rätt däck gennererar väl höga g med väl höga kurvhastigheter som följd. Därav torde de flesta känna sig manade att kanske bromsa lite väl mycket i CSL, vilket med rätt däck på ger en väldigt hög bromskraft i sig.

Om inte hade väl de flesta närmat sig 7.50min på fullt varv på ringen kanske? Jag vet att jag bromsar för mycket, de gör de flesta.
I övrigt är en orginal CSL fullt kompetent som den är. Det är till 99% vi förare som brister i högpresterande bilar och inte tvärt om.

Göte Sjögren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.