|
|
|
|---|---|
|
Har letat mycket här på forumet och jag misstänker att jag måste byta hardyskiva + stödlager på bilen.. Om jag tolkat det jag läst rätt. Det uppstår små snabba vibrationer i bilen mellan 3400-3500 rpm (även lite runt 5000rpm), kraftigast vid gaspådrag. De känns inte vid speciella hastigheter, utan vid just dessa varvtal. Mest tydliga på tvåan och treans växel, men känns på alla. Vibrationerna kändes även i bilen när den var upphissad, med drivaxlarna demonterade vid dessa varvtal med växel i. I friläge så känns dom inte, inte vad jag märkt i alla fall. Jag har kikat på hardyskivan och den såg okej ut, det var på ett ställe som den såg lite "klämd" ut, som att en bult vore dragen för hårt eller att den flyttat på sig lite grann. Men det kanske är normalt. Bilen har även en tendens till att hoppa till ordentligt när jag har lagt i tvåan och släpper upp kopplingen i normal takt. Gör jag det riktigt sakta och försiktigt, så går det bra. Detta enbart när jag lägger i tvåan. Finns det någonting annat det skulle kunna vara? Obalans i kardanaxeln? Något kristiskt resonansläge mellan motor och avgassystem? Jag har ingen aning. Vad kan arbetet för byte av hardy + stödlager kosta? Mycket tacksam för svar! VH | |
|
Låter ju inte som något allvarligt fel direkt! Hardyskivan är inte omöjligt att byta själv om du vill det, inte stödlagert heller! Vet inte hur det ser ut på din men på min måste man demontera hela avgassystemet för att komma åt stödlagret! Annars kan det också vara bussningarna i bakvagnen som är i behov av byte. Kolla dem 4 stora gummibussningarna i bakvagnsbryggan + bärarmsbussningarna som går upp i karossen! Lycka till! |
|
|
Nej, så allvarligt är det nog inte, mest störande då det driver mig till vansinne. Jo, för att byta stödlagret så måste avgassystemet och värmesköldar väck. Jag vet inte hur det är med hardyskivan? Måste man demontera allt för den? Egentligen skulle jag kunna göra arbetet själv, men jag har ingen tillgång till lift, bara en garagedomkraft. :) Och i Gds-hallen skulle jag bara komma på att jag glömt hälften av verktygen hemma... Jag tror inte att det är någon bussning i bakvagnen, då alla ser fina ut och vibrationerna som uppstår känns som om de kommer direkt underifrån/lite framifrån. Känns i både ratt, säte och växelspaken.. Vad tror du? |
|
|
Ja tror på för liten motor :p Ne skämt o sido, allt bra annars jonas? Byt hardy skiva du, o kolla motor, vxl låds kuddarna oxå så dom sitter i rätt nivå, kardanen sitter lixom normalt i ett läge eftersom bakaxel klumpen o så e monterad fast i karossen! mvh Pontus |
|
|
Tja Pontus! Jo, men då tar jag å byter Hardyskivan, verkar inte svårt de, vill du ha en extraslant? ;) Hur som helst, du tror inte att det är stödlagret också då? Är det inte lika bra att byta båda samtidigt? Ska kolla alla kuddarna, kan ju vara nått fuffens där! Hade gött! |
|
|
de kan vi fixa vettu, bara riva ner avgassystemet o skruva loss, har den gått långt?? tänkte på stöd lagret!!! |
|
| tror jag läst någonstanns att ett skadat/bränt eller defekt svänghjul kan orsaka konstiga vibrationer? någon som vet? | |
|
Nja, bilen har inte gått så himla långt. 16000 är den uppe i. Ärliga mil? Jag tror det, den känns fräsh för å va en -96:a. Men man vet ju inte hur tidigare ägare kört me bilen. Men vi kan väl kika på det framöver nån dag om du har tid, skulle va helnajs! Kanske har lust å kika innan ja köper delar isf? Bilen ska in på 4-hjulsinställning + byte av bromsar fram på torsdag, hoppas de blir bra annars j-vlar.. Slipper slita däck i onödan. VH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.