AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.562

Varför Blinkar Antispinn Lampan?

de senaste dagarna så har antispinn lampan börjat blinka.

Det sker i samband med kraftigt gaspådrag .

jag har en 328 ciA e36 .

du kör för hårt :P.. blinkar den bara eller går den in och bromsar/stryper?
börja kontrollera om det är nån lös kabel kontakt kanske på asc i insuget, och att vajern till asc spjället är som den ska.

Asc spjället sjysterar sig iofs. självt vid start av bilen när systemet utför ett själv test, och om asc throttel sensorn känner av att spjället inte öppnas helt sparas en felkod för mekaniskt fel.
Cl
4
Clown
330ci-01
318is-90
Du måste köra lungnare :P
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
börjar du få hjulspin så börjar asc lampan blinka, det kommer du märka ännu mera på vintern! Du gasar för kraftigt!? Trycker du in knappen för lampan så stänger ddu av den. Men då får du vara med att då kommer du bränner däckgummin rätt snabbt!

MvH Bmw 4-ever
Iskall:

nej däcken spinner inte... utan den stryper/bromsar känner man..

kan ja få bilder där det utpekas vart asc kontakt kabel finns?

när jag stänger av asc och kör lika hårt så spinner inte hjulen ...
Har du bytt däck nyligen?
Om det skiljer för mycket på rullonkretsen mellan fram och bakdäck tror antispinnsystemet att dina bakhjul spinner och stryper motorn.

/Fredrik
japp.
jag har bytt däck 2 dagar sen...

235-40-17 i bak
225-45-17 i fram

vad kan man göra?
Kör ett par hundra mil så kanske det löser sig självt. Nya däck brukar "krypa" mer än normalt.
Annars skulle det väl ha varit 245/40 i bak ...
Du har köpt fel däck, dina framdäck har idag en rullomkrets på 199.2 cm och dina bakdäck 194.7 cm. Det skiljer alltså 4.5 cm vilket är för mycket för att godkännas av ASC'n.

Vill du behålla storleken på framdäcken skall du ha 255/40 bak, du får då en rullomkrets på 199.7 cm vilket är nästintill perfekt.

Vill du däremot behålla bakdäcken kan du välja mellan 2 storlekar, 205/40 17 eller 215/40 17.
205 däcket ger en rullomkrets på 193.6 vilket blir 1 cm mindre än 235/40 bak, 215/40 har en rullomkrets
på 196.4 cm vilket är 1.7 cm större än bak. Båda dessa dimensioner hamnar inom ASC'n tolerans.
Jag kör själv med 1.8 cm större rullomkrets på bakhjulen utan problem.

Jag hade satsat på att byta bakdäcken till 255/50 R17.

Är däckfirman hygglig kan du kanske få byta om du inte slitit för mycket på däcken.

/Fredrik
En sak till förresten, försök hålla dig till samma märke och modell på däcken fram och bak. Jag har själv upplevt att lampan börjat blinka när jag köpte nya bakdäck av samma storlek som de gamla men nytt märke. Det skiljer alltså på storleken mellan fabrikaten, ASC'n fungerade åter igen när jag bytte framdäcken till samma märke som bakdäcken.

Glömde även, för att få på 255'or bak behöver du ha åtminstonde 8.5" breda fälgar, gärna bredare om du frågar mig, men det är mest en smaksak. Har själv 265'or på 10" bred fälg och 225'or på 9" bred fälg.
Gillar raka däckssidor eller milt tyskstuk, absolut inte ballongvarianten. Min far kör med 225'or på 8" bred fälg vilket ser helt ok ut, men då är det 16" hjul och ganska hög profil.

/Fredrik
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jaha!!
Det kommer aldrig att ordna sig kan jag säga direkt!
Om du tar dina 225/45-17 och jämför med bak däcken 235/40-17 så är det skillnad på 2,29%.
Om jag inte har fel så är 205/60-15 orginal och då blir framhjulet 1,17% större Och bakdäcken 1,14 mindre ÄN orginaldäcken.
Tar man och jämför med 16" däck/fälgar orginal så ligger dessa på 225/50-16 ung. och då blir dinna framdäck 0,49% större alltså knappt någon skillnad. Men bakdäcken ligger 1,82% under alltså för små ifrån orginalen i 16".
På 18" brukar man ha 225/40-18 och det skilljer sig bara 1,6% från 205/60-15 och 0,92% från 225/50-16. Upp till 3 % får det skillja från orginalen men de är inte alltid rekomenderat att det får skillja sig så mycket mellan fram o bak däck då sådana fel kan uppstå när man har olika omkrets mellan fram och bak däcken.
Så eftersom det skilljer sig 2,29 % mellan omkretsen på fram och bakdäcken så är det väldigt mycket. Det hade nog gått om det hade hamnat under 2%. därför motarbetar ASC hela tiden. BYT DÄCK!
Vill du ha breddare där bak så byt till 255/40-17 från 235.. Då blir omkretsen endast 0,24%större på bakdäcken än framdäcken. Då blir det perfekt!
Och det ska fungera med sådana däck bak på e36:an. om du nu inte har fel ET på fälgarna.

MvH Bmw 4-ever
Ser att jag halkat på knapparna på ett ställe, 255/40 R17 skall det vara i näst sista raden på mitt inlägg 23:14, inget annat. Märkligt man läser genom flera gånger innan man trycker på "Besvara inlägget" men ändå halkar fel igenom, förmodligen hög tid att gå och lägga sig.

Ser att peter78w kommit fram till samma däckdimension bak som jag, vilket ju borgar för att uträkningarna stämmer.

Godnatt!!

/Fredrik
Annars är ju en originaldimension 245/40-17 ibak ihop med 225/45-17 i fram. Det har jag och det fungerar naturligtvis utan att ASC krånglar.
jag ska testa byta däcken på firman.har inte rullat nått nästan... eller så får jag kränga vidare...

tack för hjälpen

0ver and out
to
116
toffmeister
E87 130i -06
När jag läser vad ni skriver här så blir ja nyfiken på varför Antispinnen bryr sig om va framhjulen gör? Den ska väl bara hindra de drivande hjulen, dvs bakhjulen från att spinna?
Om isf spelar det ingen roll om det är olika däck fram å back, bara det är samma bak på båda sidorna.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
toffmeister > ASC använder framhjulen som referenspunkt för att veta om bakhjulen "spinner" eller ej.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
ne
171
neno83
328i -98
Jag kör med 215/40 fram och 245/35 bak, funkar hur bra som helst för ASC:n iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.