AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

hörfrekvent pip vid varm motor.

Amethyst
När bilen har blivit varm så börjar ett jobbigt högfrekvent pip ljud framme i huven ngn stans. Ngn som vet vad det är som tjuter?

BOOM BOOM BASS
kanske kylarlocket ??
Mi
97
Michael530
530iT -07
Hade ett liknande ljud på min 540 -93. Det var ett membran till vevhusventilationen som var kasst. Det sitter i bakkant av insuget.
Man märker det om man försöker öppna oljepåfyllningslocket med motorn igång (medan det tjuter). Om det är ett väldigt undertryck under locket är membranet kasst och måste bytas. Membranet var inte så dyrt men det tog ca 4h att byta.
Hej hur visar det sig om det är undertryck.. menar du att det är svårt att vrida upp locket?? eller pyser det.. ?? har du bytt på din vilka symtom hade du på din?
Amethyst
Så om det är membranet så slutar det pipa om jag lyfter på oljelocket då?
Mi
97
Michael530
530iT -07
Bimmer67: Ja, det är nästan omöjligt att lyfta upp locket (efter man vridit loss det).
Ja, jag bytte den själv. Symptomen var ett svårlokaliserat visselljud, gärna vid tomgång + ett blått rökmoln bakom vid kallstart (när membranet är kasst suger man upp en del olja i insuget, den flödar till sist över på insugsventilerna).

Amethyst: Ja, det slutar då!

Mvh M.S.
Amethyst
Nej det var inte membranet, låter framme vid med. Har bytat till beg generator för några veckor sen, kan den skapa detta ljud?

BOOM BOOM BASS
Mi
97
Michael530
530iT -07
Har du bytt remmen också? Den kan låta ganska illa om den är sliten.
Amethyst
Nej inte remmen, utan det är ett konstant pip ljud som ej påverkas av varvtal. Vad är det för symptom man får om vatten pumpen har pajat?
Mi
97
Michael530
530iT -07
När min vattenpump gav upp märkte jag det på att den läckte vatten ur "skvallerhålet".Checkcontrol varnade för låg kylvätskenivå. Inga missljud dock.
Amethyst
ok, tack för svar! Låter det illa om lagret i generatorn är dåligt?
Mi
97
Michael530
530iT -07
Om ljudet ej påverkas av motorns varvtal....
Hmm.
Tjuvluft någonstans kan låta väldigt mycket, kolla allt som är anslutet till insuget, gummislangar, bälgar mm. Lyssna noga på bromsservot, det kan ju vara en läcka på membranet inuti. Om du stänger av motorn och provar bromspedalen efter låt säga en timme, är den stum eller finns servoverkan kvar?
Sen är det ju viskokopplingen till fläkten, är den väldigt glapp?
Hur långt har din 530 gått?
Mi
97
Michael530
530iT -07
Ja det borde låta illa om lagret är dåligt, men ljudet borde också ändra sig med motorns varvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.