|
|
|
|---|---|
|
Har funderat lite på det där med bilförsäkring. Om jag köper en bil för säg 300.000 så kostar den ett visst belopp att försäkra, om några år är bilen bara värd 150.000 kr, men kostar ändå lika mycket att försäkra. Är inte detta väldigt konstigt. Jag menar, ett hus för en miljon kostar ju inte lika mycket att försäkra som ett hus för 3 miljoner. Borde inte försäkringspremien sjukna i takt med att bilens värde minskar. Skulle jag köra med helförsäkring på min gamla 318 så skulle den ju kosta lika mycket att försäkra som om den vore ny. Givetvis är det så att det är personskadorna som är det dyra för försäkringsbolagen, men i de flesta försäkringsfall så är det bara materiella skador och då borde försäkringspremien följa bilens värde. /Fredrik | |
| Dyra,nya bilar körs av skötsamma människor, billiga körs av busiga ungdomar som ådrar sig mer skador. Och visst är det svårt att räkna hem premien på en litet äldre bil nuförtiden. | |
|
En viss del av premierna ska som du säger täcka reparation av skador på bilen, men det kostar i princip lika mycket att t .ex. buckla ut och lacka om en framskärm oavsett hur gammal bilen är. Delar till en E30 318 kostar väl ungefär lika mycket som delar till en E36 318. Men jag kan hålla med om att föräkringspremier är lite märkliga. Man får nästan ta och köra på något träd då och då för att räkna hem en helförsäkringspremie, särskilt då för en bil med några år på nacken. På min E30 325iM hade jag bara trafikförsäkring eftersom jag hade varit tvungen att totalkvadda bilen vartannat år för att tjäna på en helförsäkring. Om man är riskmedveten och parkerar i garage osv och bilen är värd mindre än säg 100.000kr blir det svårt att räkna hem en halv/helförsäkring. /Klaus |
|
|
Eftersom det ofta är ganska lite som skilljer i pris på trafikförsökring upp till halvförsökring så ser jag ingen större anledning att snåla in på det. Har du bara trafikförsäkring så får du nada för inbrott i bilen eller brand eller stöld. Däremot brukar ju helförsäkring springa på en hel del i kostnad, och det kan ju vara lite överskattat på en gammal bil om man känner sin körfårmåga. För mig skulle jag inte ens spara 1000 kr/år på att gå ner från halv- till enbart trafikförsäkring. Besparingen skulle bli ca 14% av min totala försäkringskostnad. |
|
|
Det är dock inte ovanligt att det skiljer 2000 eller mer mellan trafik och halv. Men visst, handlar det om en tusing eller så är det nog en billig trygghet. Men jag vidhåller ändå att det för dem som kör lugnt, har någorlunda normala fälgar, garage osv lönar sig att köra med enbart trafik. Min far, 60 bast, har t. ex. kört bil hela livet utan skador eller stölder och har hela tiden betalat in föräkringspremier. Det handlar om mycket pengar. Det kanske mer handlar om personlighet, om man är beredd att "riskera" att köra utan trygghetsförsäkring :) |
|
| På min skiljer det 4000kr mellan trafik och halv, och 10000kr mellan trafik och hel... önskar det bara skiljde en lusentapp! | |
|
Det handlar väl inte särskilt mycket om hur man kör när vi snackar halvförsökring, vagnskada är ju inte inkluderat då. Även om jag har garage hemma (vilket jag fn. inte har) så hjälper det föga när jag åker t.ex till jobbet och parkerar, eller åker till godtycklig annan plats. Inbrott i bilar sker ofta inne i städerna, på varuhusparkeringar osv. Har själv blivit av med dator, mobiltelefon, plånbok som låg i bilen (inte min bil) ej synligt. En sådan händelse och man kan lätt betala de extra pengarna till halvförsäkringen i 15-20 år utan att gå back på det. |
|
|
Mycket ligger i det seb 540 skriver tillägg på det kan ju vara att skade stattestiken för dem olika delmomenten ex. m3 speglar var ju inte intressanta dem första åren pga att dem som körde nya m3 bilar hade råd med nya om det hände något. Plus att dem inte sattes på andra bilar i början i form av styling,i vintras blev jag av med mina och nya med hellack kostade 8 papp där bidrog min bil med lite höjning av delkanskon och så håller det på.... Sen att dem flesta nya bilarna säljs med vagnskde garanti hjälper premierna en del! Mpower |
|
| När man ser vissa försäkringar så blir man nästan rädd för 6or o uppåt | |
|
"Om man är riskmedveten och parkerar i garage osv och bilen är värd mindre än säg 100.000kr blir det svårt att räkna hem en halv/helförsäkring." Tveksam logik. I kaskoförsäkringen ligger skador på glasrutor tex. Då vissa rutor till bmwbilar kostar 5-siffriga belopp torde halvförsäkring kunna försvaras därav. |
|
|
"svårt att räkna hem premien" "Man får nästan ta och köra på något träd då och då för att räkna hem en helförsäkringspremie" "jag hade varit tvungen att totalkvadda bilen vartannat år för att tjäna på en helförsäkring" Vilka resonemang???Den som låter ord gå till handling i dessa fall blir åtalad för försäkringsbedrägeri, tro mig. Det verkar vara en vanlig uppfattning att man ska kunna räkna hem premien eller tjäna på försäkringen. Typ, jag har betalat i många år och aldrig tagit ut något. Det är bara det att en bilförsäkring är ingen penningplacering. Det finns andra institutioner som är specialicerade på sådant, banker, börsen etc. Grunden för en bilförsäkring är att alla ska få ut likvärdig ersättning vid skada. Det spelar ingen roll om man är 18 år och nybliven bilägare och får en totalskada efter en vecka eller om man pensionär och betalat premier hela livet. Det är ju det hela systemet byggerpå. Utan dessa människor som betalat premier hela livet med en väldans massa skadefria år skulle det inte finnas några pengar att betala ut till den som måste köra på några träd eller totalkvadda varannat år för att tjäna på försäkringen. Det är bilägare med den mentaliteten vi kan tacka för ökade försäkringspremier. Ta nu inte detta personligt men dessa rader kanske kan mana till eftertanke hos en del av oss. |
|
|
""Man får nästan ta och köra på något träd då och då för att räkna hem en helförsäkringspremie" "jag hade varit tvungen att totalkvadda bilen vartannat år för att tjäna på en helförsäkring"" Nu är ju bilförsäkringen så mycket mer än era bucklor och stenskott. Personskador är en stor del av trafikförsäkringen. |
|
|
Försäkringskostnaden sätts grovt sett till förra årets skadekostnad för bolaget för den premieklassen, där bilen hör hemma(skriven), vem den körs av samt några andra faktorer. Alltså många skador, dyra delar och oaktsamma förare gör premie hög. En försäkring är ett förutbetalt skydd OM olyckan skulle ske. Det är ingen mänsklig rättighet att ha en låg premie. Lika lite som det är en rättighet att köra för fort. Sen så har de blivit dyrare med åren att försäkra "roliga" bilar medans vi i ankdammen Sverige fortfarande har väldigt låga premier jämfört med övriga Europa. Försäkringen är en del av den totalkostnad man har för att åka en viss bil. Har man inte råd med den får man välja att låta bli att försäkra eller byta bil helt enkelt. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.