AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.946

Försäkringsbolaget vägrar ersätta stulen E46, vad ska jag göra?

Sida 1 av 2
ha
8
haga
320i touring 2004
Tja alla BMW vänner!!

Har fått min bil en BMW 325i 2004 stulen, och nu så vägrar försäkrings bolaget att reparera/lösa ut den. Dom har utfört en teknisk undersökning utav bilen och misstänker att den har blivit stulen med nyckel men jag har hela tiden hafft bägge nycklarna så detta är omöjligt och jag kan inte se nån anledning varför jag skulle stjäla min egen bil.

Nu så skall jag driva ärendet vidare och skulle vara evigt tacksam för lite råd, hjälp, a vad som helst som kan hjäpa mig i kampen mot försäkringsbolaget.

mvh / Haga
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Vad är det för bolag du har???

Enbart stilrent!!!!
ha
8
haga
320i touring 2004
Jag har bilen försäkrad hos Tennant .
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Kuggfrågan lyder: Är du säker på att det är de enda nycklarna som är gjorda? Dvs kan någon ha beställt fler nycklar utan din vetskap. Är du första ägare? Är bilen privatimport, har du kollat hos bmw hur många nycklar som beställts till din bil?
Totalt skall 4 nycklar vara tillverkade och levererade med bilen, två "vanliga" en i plast och en liten plattare sk wallet key. Har du alla?
Visst har de bett dig att skicka in alla nycklar?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
vad är skadat på bilen?
ha
8
haga
320i touring 2004
Jag är andra ägaren på bilen. den första var bmw bollmora där den gick som tjänste bil. Har även skickat in alla nycklarna dvs två fjärrstyrda har en plast nyckel kvar hemma men den kan man väll inte starta med??
doma har skruvat loss all inredning, M-paketet, motorhuv, xenonlampor, baklysen mm och sedan har man brännt bilen.
He
478
Heli
Hmm ja det låter ju som om de visste vad de ville ha, för djävligt att de ska behöva bränna bilen också, det är ju bara onödigt...

Men nej plastnyckeln tror jag inte man kan starta bilen med, men den fjärde nyckeln, då? har du koll på den? den är liten och grå och brukar kallas för wallet key i filmer från det stora landet i väster. Den funkar bara till att låsa/låsa upp bilen och att starta den, inte till larmet eller bagaget.
Om du inte har fått den av BMW Bollmora vid köpet så får du nog ta ett allvarligt snack med dem om de har / kan redovisa vart den har tagit vägen.

BMW Bollmora har ju inget att förlora på att hjälpa dig med det här, större chans att de får sälja dig en ny bil på det viset:-) Se också till att de hjälper dig kolla alla nycklar som varit uttagna på bilen, det ska de kunna få ur datorn i ett nafs. Det _kan_ ju såklart hända att de förlorat en nyckel om de haft inbrott eller mindre ärliga tidigare anställda, men det har de ju ingen anledning att mörka tycker man.

Kan du bara få redovisat alla nycklarna, så får nog f-bolaget svårt att avvisa dig så stå på dig och lycka till.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fattar verkligen inte försäkringsbolaget att det går att släpa upp vilken bil som helst på en släpvagn, bara vinschen är tillräckligt kraftig? är de bara ute efter M-paket osv så är det väl mycket enklare att dra iväg bilen än att krångla med att tjuvkoppla. i med bogseröglan och sedan är det bara att vålda på den på en släpvagn.
oftast ligger något annat bakom när försäkringsbolagen vägrar att betala skadan. har tex bilen varit ute på annons den senaste tiden?

mvh Johan
He
478
Heli
Såklart helt riktigt Johan, men kan de slå ner på att någon fått tag i nycklarna så gör de ju det först såklart, att stjäla en bil med nyckeln är ju ändå enklare än att ta den med trailer:-) Alltså bör haga först se till att redovisa alla nycklarna, sen ligger ju bollen hos försäkringsbolaget igen så att säga...
He
478
Heli
haga, har du föresten kollat på blocket/tradera/ebay/(Powerbörsen) osv, kanske hittar du både tjuven, delarna och en förklaring till hur de snodde bilen? :-)
Tala gärna om vad det var för färg och ev kännetecken på delarna(repor eller annat) som du kommer ihåg, vem vet kanske någon här redan sett dem.
Tennant är ett riktigt skitbolag. Får du ngt till slut så lär det vara rena hånet. Deras värderare letar upp billaga ex på mobile.de och baserar sin värdering på dessa bilar. Hoppas det går bra, men byt bolag till nästa bil.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ang antal nycklar, till E60 -04 skall det endast finnas två nycklar + plastnyckeln.

ha
8
haga
320i touring 2004
Tack för alla svar uppskattar verkligen er hjälp!!

Har inte kollat annonser än men ska väll försöka hinna med det också.
Bilen var en touring med steptronic låda i färgen orientblå metallic och den har aldrig vart ute på annons.

Kan bara hålla med tennant verkar vara ett riktigt skit bolag teckna aldrig en försäkring där!!!

Ni får gärna fortsätta att skicka in tips och råd kollar av ínlägget så ofta jag kan.

P.s Har samtliga nycklar under kontroll dvs inga fattas ska bara dubbelkolla med BMW så att inga andra( okända) nycklar finns på vift.
Haga:

Beklagar sorgen :-/

Jag tror inte du behöver vara så orolig för att du inte skulle få något på försäkringen. Skulle man dra det till sin spets så är det ju inte du som har hela bevisbördan utan f-bolaget måste ju också kunna visa att bilen inte kan ha förflyttats på ngt annt sätt än med nyckel, och är den bränd så lär det bli svårt. Jag tror att det är lite skrämselpropagande så här i inledningen av frågan.

När jag small min 528ia för ett antal år sedan så hade jag ägt den mindre än ett år och köpt den begagnad för 160000. Efter några dagar så ringde en försäkringskille och sa att han ahde hittat en "likadan" bil för 90000. Jag sade att då tyckte jag att han skulle köpa den, han ville återkomma. 2 dagar senare hade han hittat en likadan bil (igen) som kostade 110000. iofs inte nivåreglerat sportchassi och lite annat saknades. jag sade nej, stannade på 130000 vilket måste anses vara rätt bra.

Detta är en förhandlingsfråga, det finns ingen fastställd tariff som de slaviskt måste följa. Förbered dig inför samtalet med en full utrustningslista, ev inköp el förbättringar du gjort mm. Sedan är det bara att inte ge upp... Till skillnad från vem vill bli miljonär så kan du inte tappa pengar på att kämpa vidare ;-)

/Fredrik
He
478
Heli
Ok, Haga skönt att du verkar har koll på nycklarna, då tror jag som sagt det blir svårt för dem att krångla, och som raksträckan säger: glöm inte att du behöver inte rakt av acceptera vad de värderar bilen till, tycker du inte deras värdering verkar rimlig stå på dig och var en krånglig en, be att få tala med deras chef osv, ta reda på hur en opartisk värdering kan göras, hetsa dem lite:-)
Föresten är det en e46 eller e61 modell vi talar om? jag har ingen aning om hur många nycklar man får med till nya 3-serien, men eftersom det står modell 2004 i din profil så antog jag att vi talade om en e46 då den nya touringen kom senare.

På dom bara!
He
478
Heli
Ehh, står e46 i rubriken ju, trötter idag, man blir visst det av att ägna hela dagen åt att göra bilen fin, men det är en skön känsla:-)
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Ring KO och kolla om de vet hur du ska bära dig åt...

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Försäkringsbolaget tror du har gjort det själv och chansar. kör på med allt du kan komma på, polisanmäl dem, ring en advokat ring Sverker och lokalpressen. prata med din handläggares chef, hans chef om det inte hjälper. en som är skyldig viker ofta ner sig efter ett tag så är man jobbig lyckas man ofta till slut.
MEN! Var trevlig och saklig hela tiden.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ja, gnälla hos pressen ger negativ publicitet åt bolaget. De brukar då kunna krypa till korset för att försöka vinna tillbaka förtroendet hos kunderna. Tennant kan ju inte heller ha allt för bra kommentarer till en uppringande reporter, han kan ju inte direkt säga: "vi tror att han gjorde det själv". Det skulle ju inte vara bra för dem som företag eftersom det är konummenten som är martyren i det här fallet.

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
LexCom hur vet du att konsumenten (menar du) är martyren ???.
haga skulle ju kunna vara värsta bedrageren.

låter ju som värsta beställningsjobbet den skall inte kunna lagas upp, nån
behöver pengar, bilen har blivit en börda slakta den.
det är ett scenario,

Tror absolut inte att haga bluffar.
hoppas det löser sig..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.