AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.345

Stänk från vägstreck

er
17
erecxx
325iK -87
Hej!

Körde i ett nymålat vägstreck tidigare i sommar och fick stänk på vänstersidan. Eftersom en relativt sen upptäckt så har färgen hunnit härda ganska bra.

Har testat kallavfettning och tjärlösare i tron att färgen skulle vara uppbyggd av samma beståndsdelar som vägen. Det fungerade inte. Polish med maskin och rubbing för hand fungerade inte heller. Tog tinner och masserade försiktigt på de mindre prickarna, kom till en större, och gick igenom klarlacken. Det vill jag inte riskera igen.

Jag har diverse våtslippapper, men är rädd för att enbart slipa klarlacken runtikring, eftersom jag misstänker att vägfärgen är hårdare.

Någon som har erfarenhet eller funderingar?

...och omlack behöver jag sälja bilen för att ha råd med
Låter nästan som en mardröm.
Jag har inte råkat ut för det där, så jag har tyvärr inga tips.
Hoppas någon vet bättre.

/Rikard
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min pappa råkade ut för detta för många år sedan. Färgmaskinen "skenade" och sprutade vita prickar över hans diamantsvarta E30 som nästan var ny.
Det enda som hjälpte var Mr CAP. Hur de gjorde vet jag inte.
Vägverket betalade notan iallafall.

Testa en Claybar: Länk . Jag rengjorde en V70 för några helger sedan och den tog bort både asfaltsfläckar och flygrost samt lite andra blessyrer. Annars kan du ju prova lite försiktigt med thinner.

/Robban
er
17
erecxx
325iK -87
Först och främst, tack för alla svar!

Även om det är ett år sedan som jag frågade så kanske det är en hjälp att jag berättar hur jag löste detta problem, i alla fall för dem som använder sökfunktionen.

Jag inhandlade en semi-proffs claybar (dyr, autoexperten) som jag testade mot fläckarna. Detta fungerade men tog lite tid. Jag kom halvvägs innan en som jobbat med rekonditionering tipsade mig om vad han brukade använda. Han polerade ytan runtomkring och gick sedan över prickarna med ett vasst rakblad. Med rätt vinkel och med lite försiktigt tryck så kunde man lätt få bort prickarna. Poleringen gjorde att rakbladet lätt gick över lacken men tog med sig ojämnheterna. Metoden fungerade även när jag råkade stöta på flygrost och asfaltsfläckar. Jag testade även metoden i fälgarna med gott resultat.

Mycket bra att du följer upp hur du löste problemet.
Synd att inte alla gör så här på forumet även att detta är väldigt bra på det.

mvh Seal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.