AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.402

Körde över ett hål i vägen med kraftiga vibrationer som följd, vad har gått sönder?

le
234
leszek
BMW 535 -88
Hade superbråttom idag och bara för det lyckades jag pricka ett jättehål i vägen på 40x40 cm med ett sanslöst djup på 15 cm!!!

Visserligen höll jag bara 30 km/h - men när jag väl kom ut på 50 vägen insåg jag att något gått rejält på tok då ett dovt dunkande läte kom fram och ökade då jag gasade upp bilen i 70 - plus en massa livsfarliga vibrationer!

När jag väl tog bort hjulet som varit nere i hålet såg jag att kanten på fälgen (18 tum) varit emot fjäderbenet, men bara på tre ställen runt om hjulet.

Nu till frågan: Med tanke på den låga farten - kan verkligen fälgen blivit skev???

(Jag har testat med en annan fälg (16 tum) och den går inte emot - men vibrationerna från 80 km/h består och bilen är absolut inte stabil!!Ska dock få 16 tummarna balanserade imorgon då jag högtryckstvättade dessa inför förvaringen och antagligen blåste bort några vikter!!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
om vibrationerna består så är det hjulinställning.
Ring vägverket eller kommunen och klaga ang hållet i vägen! Är det stort hål så borde den vara utmärkt och bör åtgärdas snarast annars är det fara för trafikanterna!

MvH Bmw 4-ever
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ta även och kolla upp 18"arna, de ser direkt i maskinen om de är skeva. I övrigt vet jag inte vad som kan ha gått snett, har själv råkat ut för rejäla smällar likt din och inte fått nå problem alls.

Och just det där med den låga farten du höll, du höll antagligen "lagom" fart för att skada framvagnen, inte säkert det blivit nåt om du kört fortare.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Egentligen är det pest eller kolera i detta fall. Antingen hade jag att vänta mig reparationer i framvagn - eller fixa fälgen.. om det går??

Satte iallafall på vinterdäcken. Inte en tendens till vibbar. Bilen går rakt som bara den!!! Alltså kan en fälg bli skev i redan 30-40 km/h!!! Helt sanslöst.

Ringde till kommunen det första jag gjorde idag. De flesta var på semester så jag får vänta Aug. ut. Men de ville att jag skulle göra en Polisanmälan. Polisen trodde att jag skämtade när jag ville göra en anmälan - han tyckte inte att det var polisens sak - dock ändrade han sig snabbt när jag sa att chefen för Teknikska kontoret bett mig göra en anmälan.

Jag är dock orolig över att lämna in fälgen för att sedan bli utan ersättning.. Men detta måste visserligen göras ändå. det är ju trots allt E39 M-fälgar...

Vit ni någon bra i Jönköping som riktar fälgar??? Kanske någon i Karlskrona?? Jag flyttar dit den 28:e
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
maila till mig..har här i jönköping som riktar fälgar...lämnade själv in mina till min förra 328

MvH Bmw 4-ever
Pe
130
Peteess
520i -88
Försök att dokumentera hålet. Har du vittne? Kräv sedan Vägverket på ersättning. De har ju ansvar för vägarnas underhåll.
Låter som krökt fälg.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Som Peteess säger så kan faktiskt kommunen eller vägverket få stå för dina kostnader om hålet ej är korrekt utmärkt. Jag har pratat lite om detta med utredare på vägverket och de säger att de har rätt många fall per år som faktiskt går igenom. Se till att få ett bra vittne och gör din anmälan. Fotografera hålet (va fan, gör som i filmerna och lägg dit en expressen eller nåt, hehe). Du kan faktiskt få rätt i denna fråga!

/Fredrik
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Beroende på vem som är ansvarig för vägen (kommunen eller vägverket) så är det dit man skall vända sig för erättningsanspråk. Känner en kille som fick erättning av vägverket då det var ett "hål" i vägen.

/Gunnar
/Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Du kan få ersättning, vet flera som fått det. Men bara om det t.ex inte är utmärkt osv osv.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hur i helsike mailar man någon???
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
jag fick en ny fälg utan problem när det hände mig bara man hittar rätt person att prata med för min del blev det några samtal men när ajg hittade rätt så var det inge problem!

Mpower
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Försökte få ersättning för sönderkört oljetråg på min Mycket låga alfa (Mölndals kommun). Fick svaret att någon först måste ha påpekat felet till dem- hur annars laga?
Rent bullshit, tror jag. hur ska Någon annan än de som klagat innan veta att det är gjort?
Fick byta skiten Själv!!

le
234
leszek
BMW 535 -88
Dilemmat är att jag kör omkring med vita M5 (e39) fälgar på min e34! Visserligen går det att köpa ett par, och sedan lacka men jag kan ge mig på att det kommer att synas en färgskillnad!

Men som sagt - det är sant som betan säger - man måste hitta rätt person.

Ifall det nu skulle skita sig håller jag kvar ett annat alternativ i bakhuvudet. I och med att detta berör allmänheten kanske man skulle försöka engagera någon från tv/radio/tidning. För jag har fasiken inte råd med advokat. Och jag kommer inte att ge mig - fast nu måar jag fan på väggen visserligen...:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.