AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.638

Varför knarrar servon motvilligt när jag vrider på ratten?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hej expertisen!

Plötsligt knarrar servon motvilligt när jag vrider på ratten. Ingen förlorad servokraft som jag märker av, men ett "rrrrrollande" ljud när jag svänger. Samma sak när jag står still och vrider ratten. Har kollat servonivån och den är okey.

Detta har inträffat en gång tidigare för något halvår sedan, då det helt oförklarligt dök upp för att några timmar senare bara försvinna utan minsta spår!?

Jag har inte kört bilen hårt eller slagit i något......inte heller några överdrivna rattutslag.

Någon duktig analytiker som kan tipsa mig nu innan jag i övermorgon ska iväg 45 mil med små i bilen?

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kollat oljenivån?

Ser multiremmen frisk ut (inga sprickor) och är lagom spänd (ska fjädra lite när du trycker med ett finger på den)?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Multiremmen?

Oljenivån är okey, ja.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Alltså, avser du då det som i folkmun kallas "fläktremmen" eller har vi med att göra någon annan rem jag inte känner till?

Vad har i så fall denna rem med servofunktionen att göra?

(jag vet att jag låter desperat, men hela semestern kan hänga på det här jäkla servoproblemet)
E3
1.828
E36
USA bilar
Multirem=multiribbrem="fläktrem"
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Japp, den är nu checkad och okey.

Någon annan som kan ha en hint om vad det kan vara?
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Kan inte vara skit i systemet???!!

Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Du kan ju prova skölj rent med servoolja, å sedan fylla på nytt!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Multirem = Den rem som driver flera eller samtliga pumpar / fläktar.

Pröva som föregående skriver: tömma hela systemet och fylla det på nytt.
Tänk dock på att använda rätt oljetyp, står på locket till servon om du ska använda grön CHF eller röd ATF olja.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Var på BMW-verkstaden här i eftermiddags, utan att de kunde hitta felet vid en snabb undersökning. Servooljan byttes och missljudet/problemet kvarstod.

Är det så totalt unikt att ingen känner igen symptomen ens på en auktoriserad verkstad???

Hursomhelst så är väl nästa åtgärd - i brist på diagnos - att byta servopumpen, gissar jag.......4.500 kronor plus arbetskostnad. Toppenskönt.

hade samma problem och snackade med min mekaniker och han sa det kunde vara pumpen men att jag gott kunde köra ett bra tag till.. den dör inte i första taget...
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Hej igen efter dagar med protesterande servo (eller vad f..n det nu må vara?)

Hade bilen inne på snabbkoll, där man inte kunde se eller upptäcka något genom att hissa upp bilden och vrida ratt och hjul om vartannat. Servoolja byttes - och missljudet kvarstod. Den lilla åtgärden kostade mig 1000 kronor utan att jag har en aning om vad problemet egentligen är.

Nåväl, inget oljud när bilen hissades upp. Enbart vid belastning.

Jag frågade då vad nästa steg var eftersom de inte kunde säga vad det kom sig av, och fick svaret att det förmodligen blir till att byta servopump då.

Låter helt otroligt att en auktoriserad BMW-verkstad inte kan ställa en mer träffsäker diagnos med så uppbenbart missljud. Borde väl rimligen ha inträffat förr för jösse namn!

En servopump skulle kosta ca 6000 kr!! (plus arbete naturligtvis)

Skit säger jag bara....

Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Jag har fan ganska exakt liknande ljud i min M3:a. Undrar åxå som fan va d kan vara... Så snälla skriv å berätta om du hittar lösningen på problemet.
jag kommer som sagt köra ett tag till innan jag byter iaf.. men för mig låter det bara när jag står stilla med bilen
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
En följdfråga - är det likartade servopumpar på BMW överlag med motsvarande årsmodeller? (funderar på begagnat)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ingen som vet om servopumpen passar "igenom" modellsortimentet eller om det är unika pumpar för varje modell?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.