AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.585

Diesel som tappat effekt.

Hej,
Min tds är inte lika snabb som den varit. Misstänker att det kan vara LMM som spökar. Monterade bort den i förra veckan och rengjorde den med topps (försiktigt). Efter detta blev den lite snabbare, men inte helt kry.
Såg även att grova slangen efter turbon var lite oljig (det hade läkt mellan turbon och slangen. Blev lite fundersam var oljan kommer ifrån. Är det så att min turbo har börjat läka olja? Eller är det normalt med ett litet läkage. Det är inte så mycket att det rinner.

Vänliga hälsningar
Mats
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det är nog helt normalt du märker om turbon alt motor är dålig om den drar olja 2dl på 300mil är inte mycke

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
OK, den tar inte mycket olja. Behöver inte fylla på mellan oljebyterna/servicerna.
Men varför går den sämmre än förut? Den går som om den inte riktigt laddar. Den har en jämn effektkurva. (Själva momenttoppen saknas)
Bilen startar bra, oavsett temp, eller mängd diesel i tanken.
Bilen går jämt och fint på tomgång & även vid körning. Men det är som om det saknas ett antal hk.
Bilen är boxad med en KCRbox. Har provat att koppla bort boxen. =Ingen skillnad. Förutom att den då blir ännu söligare.
Det hela började med att den började ryka redan vid normal omkörning. (Inte full gas). Då monterade jag bort boxen, men bilen forsatte att ryka.
Då monterade jag bort LMM, samt rengjorde den lite. Då slutade den ryka.
Nu har jag monterat tillbaka boxen, Men som sakt den laddar inte på som förr.
Jag har givetvis justerat boxen, Men när jag ställer upp den så börjar bilen att ryka innan effekten är samma som tidigare. (Vilket är naturigt eftersom boxen ger bilen mera diesel)

Misstänker fortfarande att det är LMM som spökar,
Hur kan man felsöka den?
Kan man rengöra den och med vad i såfall?

Eller kan det vara något annat som ger dessa syntom.
Typ ett litet läkage på trycksidan? Där det hade tryckt ut lite olja? Hur känsligt är det på trycksidan? Jag skruvade bara åt klammret lite extra där jag såg att det läkt.

Tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar
Mats
Hej,
Är det någon som vet hur man kan mäta funktionen på en LMM?
I min sitter det både en tråd & en platta ca 2x5 cm.

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
TJOO. den har förmodligen gått en bit lr? testa att blanda ihop 2dl 2takts olja (nån bättre vairant) + 2 dl lacknafta o häll i tanken, typ vid halv tank.. för smörjning av dieselpump.. sen om det hjälper vete fan men är inte fel att göra.. :)

om en diesel ryker så har den för lite luft givetvis
kolla upp vilket laddtryck du har så ser du nog svaret direkt
om det har tryckt ut olja som du sa så har du själv hittat felet
med box ska dom ligga runt 1.2bars laddtryck för att kompensera det extra bränslet
under det så blir den orkeslös tack vare att den kvävs

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Tack för hjälpen "helgonet".
Jag ska kolla vad den laddar.

Den trycker inte längre ut olja vid slangen. Drog som sagt åt klammret. (Det satt lite löst). Före detta så monterade jag bort slangarna och rengorde dem.
Igår monterade jag bort dem igen. För att kolla om dom blivit oljiga. Men det var dom inte.
Tog även och rengjorde min LMM igen. Ska fara ut och provköra idag.

Hur menar du med att "om det har tryckt ut olja som du sa så har du själv hittat felet" ?

Vänliga hälsningar
Mats
då är det där som den svikit laddtryck
nu när allt är "tätt" så kan du kolla upp laddtrycket och se om det är som det ska
på en diesel så blir det svart i insuget så det är fullt normalt om du har fått olja efter ett x antal mil
turbon är ju som sagt inte 100 procentigt tät

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
oops.. läste min tråd igen o hoppas du inte hunnit testa det jag rekomendera.... obs ska vara fotogen ist för lacknafta... alltså inte lacknafta utan fotogen med 2 takts olja... ppp

mvh Danne
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det går att ha lacknafta i med

Hej,
Har nu kollat laddtrycket. Den laddar ca 1,3 bar.
Den går som sagt inte dåligt, men den går inte lika hårt som den gjorde förut.
När jag ställer upp boxen KCR, så att den går som förr ryker det kraftigt.
Kan det ha blivit så högt undertryck så att den har sugit in olja via vevhusventilationen? Och nu ligger det kvar olja i intercolern, som sugs med när turbon laddar hårt?
Eller kan det var LMM som inte är riktigt frisk? Bilen blev som sagt bättre efter att jag rengjorde LMM.

Ställer samma fråga igen.
Är det någon som vet hur man kan mäta funktionen på en LMM?

I min sitter det både en tråd & en platta ca 2x5 cm.
Det är en PIERBURG 7.22184.00 >PBT-GF/M40<
BMW nr: 2 246 084
Det är 5 stift i kontaktstycket.

Vänliga hälsningar
Mats
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
testa och byt den då?

Väcker en tråd i liv här.
Mats: Har det löst sig för dig? Jag har samma år och modell som du, KCR-chippad e39 525 tds -97. Tycker den känns seg från och till.. ryker endel om den också. Har det löst sig för dig?

O så en snarlik fråga: Är det något man ska tänka på när man kopplar bort KCR-chippet? Kall motor o bara plugga bort kontakten?
Hej,
Nej jag har inte lyckats få till bilen att gå lika hårt som den gick när den var "ny boxad". Men den går som jag skrivit tidigare INTE dåligt. Jag är ganska säker på att min LMM inte är helt ok, men tycker att köpa en ny "bara för att prova" känns dyrt.

Ang demont KCR box.
Nej inget speciellt att tänka på annat än att ta bort minuspolen från batt, (Som alltid vid el-mek.)

Hls
Mats
Märkte du någon skillnad i bränsleförbrukning i samband med allt detta?.. Tcyker du den drar mer än rimligt? Min drog senast 0.78 l/mil med 75% landsväg o resten blandad.,,.. jag tycker det är en smula mycket för tom bil lugn körning på landsväg.. (nu har jag iofs nyligen köpt bilen, körde passat tdi -02 tidigare.. inte mkt att klaga på den förbrukningen..:) )

Ja, den tar lite mera diesel nu eftersom den inte går helt optimerat... Förut tog den mellan 0,6 - 0,7, men nu ligger den mellan 0.7 - 0.8.
Före jag rengjorde LMM drog den ca litern (1,0)

Hls
Mats
du säger att den ryker mycket trots rätt laddtryck och det kan vara spridarna som nu kärvar och ger en dålig sprutbild vilket orsakar mycket rök trots högt laddtryck pga oförbränd bränsle som kommer ut.

det är det som är nackdelen med att "ställa på" pumpen att spridarna kleggar igen alt torkar ihop förr eller senare.

du kan ju ta lös en bara och se hur den ser ut inuti, alt låta en dieselmekaniker fixa det åt dig och samtidigt provtrycka den

min hemsida Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
1,3 bar är det så högt tryck som kcr boxen ger?
tänkte bara lite för mig själv,då jag hade min corrado g60 (kompressor) som vart nyrenoverad så var det en packbox som släppt under inkörningstiden= ca 1-1,5 liter olja i tryckrör+intercooler.
Bilen var kanon imellan åt o ibland var den seg som sirap!
jag hade dock fullt laddtryck redan från början ist för stegrande.
O oljan bara matades in i motorn...
Vet inte hur de funkar på din men att rengöra ic´n nån ggn ibland kanske inte skadar?
Säkert inte de som gör ditt probs men ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.