AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.720

Orolig för Dubbel-Vanos ras (3.2)? Läs detta!

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Hej,
Fick höra lite "ny" info som jag tänkte delge här eftersom det är ett återkommande ämne. Det har diskuterats tidigare och är inte nytt för alla men jag vill bara väl!

Det som orsakar raset är att 3 bultar som håller ett lock (sitter fram på motorn vid avgaskammen) brister. Det gör att locket lossnar (såklart) men saken är att lockets funktion är att hålla soleniderna på plats (som generatorkol, tror jag). Då dessa hoppar ut slås de sönder. Alla 3.2'or skall ha blivit återkallade men om det i praktiken är så vet ej (import mm). För säkerhets skull så byt ut dessa 3 bultar mot nya uppgraderade. Vilken kvalitet som rekommenderas vid uppgradering vet jag inte men hör men ngn BMW-verkstad. Dessutom lär priset på en ny vanos ha reducerats till under 5000:- som är lite överkommligare än 15' eller vad den kostade innan. Enbart soleniderna kostar under 2000:-. 3 bultar kostar inte många tior.

Mvh,
Kristian
Det känns betydligt lättare att var 3,2 ägare efter att ha läst detta...
Verkligen kul att höra att dom har sänkt priset på vanos enheten, om det nu stämmer. Har faktiskt funderat på att byta ut vanosen på min bil, rasslar lite väl mycket. Blir till att ringa till verkstan omgående och höra efter.
Fi
113
Fischer
M3 3,2 Coupé -99
Alpina B3 3.0 -95
Men stämmer det som jag har hört att man har ändrat lite på när de gäller Vanosen på 99 års modell?

---> M POWER <---
Da
29
Darkness
M3 Cab -97
Vars hittar man vanosen för det priset?
Där jag bor kostar det fortfarande kring 15.000:- på BMW... =(
Da
29
Darkness
M3 Cab -97
Ingen som vet var man kan hitta sachs dubbelvanos billigt?
bl
2.300
blixten
325i -88
Kris, det är möjligt att detta resonemang är helt korrekt. Men det finns också ett fenomen rörande vanosenheten på 3.2:or som kan börja med ett oljeläckage från det ena eller bägge "vanoslock" som sitter i framkant vid kamaxlarna. Detta läckage innebär att O-ringarna har blivit otäta och att de magnetventiler som styr oljeflödet i vanos plötsligt kan sluta att fungera och att ett högt tryck byggs upp och helt enkelt spränger skruvarna till locket på vanos. Om man inte är mycket uppmärksam vid ett oljetrycksfall och stänger av motorn så... kan de flesta räkna ut vad som händer. Vid detta fenomen räcker det inte med att i förtid byta ut lockets skruvar då det inte är det som är problemet.
Min vanos rasade vid ca 5000 mil, som tur var stannade jag omedelbart (körde i stadstrafik), bilen rullade högst 50 meter, men på den sträckan tappade jag ca 2 liter olja - om det hade varit motorväg så kan man ju förstå scenariot - rasad motor!
Lämnade bilen till Jarls i Hbg och där stod en 99:a med samma fenomen: rasad vanos vid 1500 mil!
Bytade från RR till Sach - kostnad inkl. montering: 21 000:-
BMW323
Ursäkta min okunnighet, men vad är vanos?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW323, det är den mekaniska/hydrauliska mekanismen som ställer om kamaxeltiderna beroende på varvtal mm.
Det ger motorn ett bredare användbart varvtalsregister och lite lägre bränsleförbrukning.
Finns som enkel eller dubbelvanos (insugskamaxeln eller båda kamaxlarna) Detta introducerades på M3, men är numer standard på alla sexorna.

Mvh
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Hur ska man egentligen kunna vara mycket uppmärksam på om man tappar oljetrycket?
Finns ju bara en lampa och när den tänds så är det väl ändå försent!?

Livet är för kort för att köra diesel!!!
BMW323
johan b Tackar har funderat på det där ett tag nu!
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Hur är det med den 3.2L motorn som sitter i en Z3 M-Coupé -98. Har den dubbel Vanos? Tillhör denna motor någon riskgrupp?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Dr_Johan,

Det är samma sorts motor.
BMW hade en "recall" på det och bytte dessa bultar oktober 2000 på alla 3,2 l motorer. Det gjordes på min iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.