|
|
|
|---|---|
| På min Touring sitter det stötdämpare med rör som går till några behållare under bilen. Vad kan detta vara? | |
|
nivåreglering....... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Tack David! Hur reglerar man detta, eller sköts det av sig själv? ..teknik é jobbigt... |
|
|
Det är aut.nivåreglering.D.v.s ju mer du belastar,ju hårdare regleras trycket i st.dämarna. Sen sitter det även på krängningshämmaren bak en reglercylinder som via ett litet länkage styr hydraulflödet till st.dämparna som styvar upp bilen vid kurvtagning i lite högre hastighet,särskillt om du har last i bilen.Jag har det så på min 525i Touring-92.Vet inte om det är nåt speciellt för sportchassi eller om det finns på alla med nivåregl? Det är en av alla ahaaaa upplevelser som jag fått av min nyfikenhet när jag kollar bilen.Nåt mer jag kan hjälpa dig med?:-)Mvh:Majk |
|
|
Jag bugar ödmjukt för denna ypperliga lektion. Tack! (Det är mycket som hänt inom fordonsutveckling sen min förra BMW, 518i-81 med 3,5 kolv) Jag skall genast åla in under bilen och se om jag hittar nåt mer att fråga om... Jag ber att få återkomma. (Om du vill veta hur man byter kolv och vevlager på en 518i-81 utan att skruva av topp, eller lyfta ur motor kan jag ge dig lite tips) ..teknik kan va så kul, och så jobbigt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.