AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.011

Stenskott på vindrutan!

Hej,

Jag har sk "Värmereflekterande klimatkomfortvindruta" som tillval. Ett tillval som kostade 2600kr.

Men, jag har aldrig nånsin haft en bil där jag får ett stenskott i vindrutan varje gång en liten sten träffar den.
Ställde på bilen 1a mars då utan ett stenskott. Var nyligen inne och lagade tre st, och på bara en månad har jag fått två st större nya samt två små.

Varenda gång det säger "klick" på rutan av en sten blir det ett märke.

Är det nåt som är fel på min vindruta el har ngn annan upplevt/upplever samma elände?
Tjena.
Tror inte att värmereflekterande glasrutor spräcks lättare, dvs får stenskott lättare, än standardrutor. Tjockleken och kvaliteten på glaset är densamma. Däremot har olika bilmodeller olika tjocka glas, har olika geometri, samt olika vinkel mot färdriktningen. Generellt sett tror jag att vindrutor blir bara mer och mer känsliga för stenskott i takt med t.ex. att glasen blir tunnare.
Dock bör sägas att stenskott i sk värmereflekterande vindrutor ofta blir ganska fula även när de lagas. Detta pga av att det metallskikt som sitter mellan glasen blir oxiderad och ful när fukt och luft trängt in i stenskottet. Se mer på www.ervik.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.