|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny i detta bilmärke och har en fundering som någon här kanske kan hjälpa mig med. Jag köpte bilen i fredags och kom bara hem, 3,5 mil/ 40 minuter, sedan var batteriet slut. Bara för att prova så satte jag i ett från min andra bil och det räckte ungefär lika länge. När jag gjorde ett laddprov så gav generatorn 8v på tomgång och 10,5v vid 3000 rpm och belastning (förbrukare). Till saken hör att laddlampan inte lyser, förutom när bara tändningen är på så den fungerar. Kan det vara laddregulatorn som är kass trots att lampan inte indikerar? Hoppas att någon här ute har några visa tips. M.v.h.// Edmund | |
|
tja.. tråkigt å höra när du nyss köpt bilen... men de är laddet som är fel... den ska ladda cirka 13volt även på tomgång och under belastning... tippar på laddregulatorn, men kolla jorden m.m från generatorn.. först... sen lossa laddregulatorn, kan vara så enkelt att kolen är slut bara lämna in till nån generator firma för byte cirka 100-200 i kostnad för byte kol.. om inte är kolen.. så e de ny regulator som gäller... lycka till, rätt lätt att lossa regulatorn... men här har du mekartips : Länk pärlan Länk |
|
|
Tack LeeRoy! Ska ge mig på det i morgon, det skulle ha vart en ledig dag men .... . Berättar om ev. fram eller motgång när det är klart. M.v.h.// Edmund |
|
|
Det är I N T E kolen. Varför? Lamp kretsen går via kolen ut till jord, så är dom dyngslut lyser inte ens lampan. Så är det med den saken. Regleringsfunktioner som är kaput i regulatorn. med 99,9% säkerhet. Tar du lös regulatorn har du säkert fina kol på den, dock så är den trasig ändå. När generatorn snurrar igång och laddar så börjar den alstra spänning själv, det går då ut +12V på D+ så lampan får +12V från 2 håll och den slocknar. Slutsats, startar du bilen OCH lampan slocknar, så laddar generatorn. Sen hur bra den laddar är en annan femma. Har skrivit om det här många gånger.. sök :) |
|
|
Vi tar det steg för steg, en sista gång. +12 ----> lampa -------> in på D+ ----> genom kolen ---> ut mot jord Generatorn börjar snurra. P.g.a +12 den får via lampan så får den spänning, vilket i sin tur ger magnetfält, som lever vidare av sig själv p.g.a rotation. Nu blir det +12V ut på D+ istället, vilket innebär att lampan får +12v ------> (lampa) <--- +12V = slocknar Så är det, end of story. Så, lyser den , sen slockar, då laddar den. Laddar den riktigt dåligt så undersök saken då, ny regulator får man för 250 :- på meca. |
|
|
Alltså, kan i teorin en generatorn inte ladda p.g.a att lampan är trasig :) Så ni vet det också.. :) Lyser inte lampan, går inte spänning igenom, generatorn får ingen spänning och kan inte starta sin induktion .. då laddar den inte heller.. Om en polare ber mig kolla varför den inte laddar, ptja, saker man kan göra. (1) Lampan lyser inte alls på tändning, lossa kabel på D+ och jorde den någonstans, lyser den så byt kolen, lyser den inte så byt lampa så funkar det. Voilá .. mkt enkel snabb sak och man får reda på 2 felorsaker rakt av. Notera det där grabbs ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.