AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.616

Guide för byte av främre länkarmsbussning bak

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Har precis bytat främre länkarmsbussning bak på en e36 och tänkte berätta hur eftersom så många frågar här på forumet, tog inte bilder på allt därför gör jag inget mekartips.

1. Plocka av hjulet på den sida du ska byta bussningen för att komma till bättre.

2. Framför hjulet upp i karossen sitter ett fäste med 3 bultar av storlek 18mm (märk upp placeringen av hållaren innan du plockar bort den). Lossa dessa men var försiktig med bromslangen som sträcks när länkarmen åker ner. Sätt gärna en bock eller något under för att undvika att länkarmen åker för långt ner.

3. Själva hållaren du plockade loss ska nu bort och sitter fast med en skruv som går genom bussningen som i sin tur sitter fast i länkarmen. Även denna är av storlek 18mm.

4. Tag en huggmejsel och en hammare. Slå ut bussningen ur länkarmen, detta går lättare än man tror då bussningen är gjord av aluminium. Var dock försiktig så att du inte gör märken i länkarmen.

5. Nu är det dags att trycka i den nya bussningen. Hur man ska göra då finns det många förslag på men mitt förslag är att tillverka en hylsa som passar på bussningen och sen använda en avdragare för att trycka dit den.

Här är bilder på hur avdragaren och hylsan jag tillverkade ser ut Länk
Hylsan behöver så klart inte vara konformad. Hitta bara ett rör som har rätt storlek och svetsa på en platta i ena änden.

6. Sätt ihop allting i omvänd ordning.

7. Gör en hjulinställning.

Kom gärna med förslag och synpunkter på mitt förslag om tillvägagångssätt för att byta bussningen.

Vänligen

Stefan

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tack så jäkla mycket för den här guiden! Tillverkat en egen avdragare och bricka... Nu ska vi se om den fungerar lika bra som det gjorde hos dig :P

Guiden hade varit än bättre med ett par tre bilder undertiden bytet sker, men jag kan såfall kanske slänga in sådana.
Hejsan...Jag har en liten fråga,,hur vet man när länkarmsbussningen är dålig?? Jag har ett knackande ljud i vänstra sidan på bakaxlen det kan kanske vara mitt problem med länkarmsbussning.
Andreas
Va
43
Valek
325i -93
Ett tips för att slippa hålla koll på bromsslangen är att skruva bort den från länkarmen. Den sitter på baksidan av länkarmen med två skruvar.

”I never saw a wild thing sorry for itself”
Gy
16
Gyller
BMW 525 ia Touring-03
BMW 520i-92
BMW 323-97 Touring
Hej Westerdahl!

En fråga ang. ditt bussningsbyte. När Du skruvat ur dom tre bultarna föll då länkarmen ner av sig själv och så mycket att det bara var att trycka ur och i bussningen utan att behöva demontera något annat? Om så är fallet så verkar det vara ett väldigt lätt arbete. Står i begrepp att byte dessa bussningar på min 323 Touring -97 då bakvagnen lever sitt eget liv.
Tittar man I Hyenes rep. handbok så verkar det inte lika enkelt.

Gyller.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Gyller, ja precis så är det, du behöver dock lägga in en träkloss eller liknande mot karosskanten så det är tillräckligt mycket spelrum för att jobba.

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.