AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.627

Nu blir det V12 ... igen

Paap Reeder
Hej Gasarbröder!

Nu skall jag logga in på vv.se och ställa av M535:an och ställa på V12:an ... och sen skall jag imorgon bitti upp på E18 och ställa på ... ty kattarna måste renas efter många småstarter upp och ner på pallarna.

MVH /// Paap R

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Skulle du inte sälja M535:an?
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Då ska jag passa på att fråga dig om spjällsynkroniseringen.

Är detta något man bör göra då och då? (1gg/år tex)
Måste batterierna kopplas bort före själva proceduren?

Vet att jag mailade dig för två/tre år sedan ang. detta. Märkte ingen skillnad alls. Dock körde jag på ettan (tomgång till över 5000rpm) i stället för på tvåan, som jag först fattade för ett tag sedan var bäst med tanke på motorbroms...

Jag har jättebra avgasvärden och hyffsad bränsleekonomi. Men vid långa accelerationer typ ut på motorväg 50-150 km/h så känns det efter en lång stund som spisen får mera gröt. Den går inte "dåligt" men efter att ha accelererat en längre stund känns det som om spjällen blir "sams" så att säga.

Hoppas du begriper min något luddiga beskrivning....

Och Paap, bara njut av tolvan nu.....
Paap Reeder
Hej i sommarvärmen!
Erik G -- jo den skall säljas ... och jag har nog också en presumtiv köpare på G men vare sig säljare eller köpare har nån panik och först skall jag sätta en ny "M5-mage" på den under min M30-topp.
Efter att ha susat omkring med tolvan idag är nog M535:an mer "lättsåld" känslomässigt sett ... om inte det nya lättvarvade gjutgärnsblocket ...?

Iwarsson -- ang spjällsynkning så är min teori att varje gång man haft den strömlös eller kopplat ur eller framförallt då man bytt nått spjäll att man då måste/bör synka dom.
Man bör köra på 2:an ty man skall motorbromsa i drygt 10 sek läste jag ngnstans.
Jag fick ju upp en felkod på spjälmotor 7-12 när jag körde en "bra att veta" DIS innan jag pallade upp den. Har nu bytt den.

Prov-spjäll 1: renoverad av mig men den hade skadade borstar när jag petade isär den och när jag idag provade den så "sköt" den i vä kat

Prov-spjäll 2: (utan ngn känd historia). Med den så tyckte jag att den "durrade 5%" på tomme. Tror att jag fått bort det om jag synkat

Prov-spjäll 3: Renoverad av mig och testkörd av Dic i 500 mil (tack Dic!). Med det spjället så "durrade" den inte ett dugg.
Nu skall jag synka dom.
(Dic har ju "tappat några cylindrar" och håller nu till på Alpina-tråden kan jag tänka)

Alla 750-åkare -- : Gör följande kontroll. Jag satte dit nya vakumslangar vid förra renoveringen till br.tr.regulatorerna. Idag när jag micklade med spjällen enligt ovan gjorde jag en "muntlig" vakumsugkontroll i slangen till regularorn 7-12. Faen! ... inget vakum! Vafalls! ... det är ju nya grejor??
Nu visar det sig att närmiljön för dessa slangar kan vara litet småtuff längst där framme varför slangen kan börja glappa litet på det hullade vakumröret som sitter på tr.regulatorn.

Tr.regulatorns livsuppgift är ju att sänka br.trycket vid tomg. Gör den inte det går den fett ... och kör man mycket i stan kan det nog bli både den ena och andra litern som går upp i rök i onödan.

Jag drog dit plaststripes på slangarna till regulatorerna. Någon beskrev att han sänkte sin br.förbrukning från 1,6 till 0,8 genom att montera en kylplåt någonstans ... så mycket kommer nog inte det här att ge men mätbart blir det tror jag ... om man inte för jämnan ligger med öppna spjäll.

Ett annat "fel" jag upptäckte innan den åkte upp på pallbockarna var att "det kära plinget" inte fungerade.
Ett kärt gammalt E32-sound som man saknar ... bara det inte låter för ofta.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... aj, aj förbr.mätaren står på 2,2 ... och mycket S-läge har de´ vatt´.

Fr o m imorgon kl 0900 blir det ordentlig körning med alla trafikregler och hänsyn hit och dit.

MVH /// Paap R

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap: Hur går det med uppföljning av om det var kolvringar eller ventiltätningar som orsakade hög oljekonsumtion och dåliga avgasvärden?

Paap Reeder
... ventiltätningarna var nya men avgasstyrningarna var slut. Håller nu på med en ordentlig oljeförbrukningskontroll.

Kom sedan ner i 30 ppm (tror jag det var) med de gamla lambdorna och kattarna ... av vilka den vä nu börjat durra litet.

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad beror slitaget av ventilstyrningarna på? Att det är blyfri bensin nuförtiden? Eller vad kan det vara?

/Mats J
Paap Reeder
... på M70 tror jag det helt enkelt beror av att det är för varmt i motorrummet.

MVH /// Paap R

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Paap: Bytte du styrningar med då? Skall bli intressant att se om du kommer fram till något.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Men om det är varmt i motorrummet när den går i kalla Sverige, så skulle det inte finnas många 750 kvar i resten av världen...
Någon mer anledning borde det finnas tycker jag.

/Mats J
Paap Reeder
... nej han satte dit nya inre bussningar så jag slapp köpa de natriumkylda avgasventilerna i ÖD.

... hm Mats: i sommar har det nog varit ganska jämnvarmt i EU.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.