|
|
|
|---|---|
|
Hej, söker tips på vad som är fel på min gamla harv.. I fredags när jag skulle köra till jobbet startade bilen som vanligt utan problem, men gick väldigt dåligt med ett väldigt tickande missljud, låter av och till som en diesel. Funderade på om det var något tändstift som behövde bytas så jag bytte alla sex utan resultat, har även provat att dra ur strömmen till tändspolarna en efter en men tomgången sjunker varje gång så de verkar fungera som de skall. Vad kan det vara? Missljudet följer med hela tiden, den går segt ända tills man kommer upp i över 4000rpm, då ökar den sakta sakta i fart. Tacksam för tips och idéer! | |
|
Om bilen låter som en diesel o går dåligt så tror jag att den får ingen eller för lite olja till ventilerna pga sprucket topplockspackning. Så var det med min förra bil, en 525 ´90, sen gick den som en klocka efter reparationen o ventil instälningen. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
sprucket topplockspackning.. är inte så hemma på bilar (lär mig), men är detta någon man kan byta själv eller är jag tvungen att lämna in den? Fasen, hade tänkt sälja den nu, har precis fixat läckaget på bakre ljuddämparen och belysning etc så händer det här istället.. :( |
|
|
Det är den packningen som är mellan blocket o toppen(ventiler) du vet... Det är inte så jätte avanserad o det svårate kommer vid monteringen då ventiler måste ligga rätt i förhållande till kolvarna annars kan dom bli snea o sen är det ren/kedja(minns inte vilket) som måste läggas rätt... Jag skulle räkna med en hel dag på det... Kolla först efter läckor på sidan av motor, fet ringar i kylsystemet eller om oljan börjar få grå färg. Då är det packningen... Om inte det så kan det oxå vara lite skit in i olje pumpen typ en gammal olje klump så den pumpar inte tillräckligt med olja. Ny packning, en hink med diesel, en gammal tandborste o lite tid för pilandet är nog det bästa... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
har kollat oljan, den är helt svart. Hmm, oljepumpen, hur tar jag tag i det? Hehe, sorry att jag är så lost, men man måste väl lära sig någon gång. |
|
|
...Skulle nog rekomendera att du byter olja och filter om oljan är helt svart! Möjligen har slarv med olje och filterbyte medfört att avlagringar har fastnat på ventiler och dess komponenter...och dessa hindrar den automatiska ventiljusteringen att fungera tillfredsställande... ...Jag löste problemet med tickande ventiler med hjälp av en rengörings tillsats som hälldes i motoroljan efter byte...bara att följa instruktionerna på förpackningen eftersom det kan skilja emellan produkterna hur länge man skall köra med tillsatsen...och när man skall hälla i tillsatsen... Det skiljer väl på hur kraftig rengöringseffekten är...!? Värt att prova innan andra dyrare åtgärder vidtages...tycker jag iallafall! Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Jag var nog lite väl dramatisk där, vid närmare eftertanke ser oljan nog snarare ut som den gör direkt ur flaska, möjligen något mörkare, men inte svart. Men jag kanska skall pröva med någon rengöringstillsats.. hmm, får åka förbi mekonomen eller något imorgon. Absolut värt att prova de billigare varianterna innan jag går på och bygger om hela bilen helt klart.. Tack för tipset, fler mottages gärna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.