|
|
|
|---|---|
|
KN verkar ha ett: Länk Är det någon som helst vits? Nackdelar? Ännu skönare insugsljud? =) | |
Paap Reeder |
... Johan! ... om du skall "lyfta fram" insugsljudet då blir gossarna i Munchen ledsna ty dom har lagt ner ganska mycket möda på att allt skall var så tyst som möjligt och säkert innehåller E38 minst några 100:a kilo isoleringsmaterial. Att höra insugsljud på en 750/E38 är som att prutta på Nobelmiddagen ... OBS johan ... jag skulle bara försöka va´ litet lustig. Seriöst tror jag dessa 700:- är bortkastade. MVH /// Paap R |
| Hade sånna på min, o inte var det värt pengarna. Varken effekt eller ljudmässig revolution. Köpte orginalfilter så fort det bara gick. | |
|
Paap: Insugsljudet hörs ju redan när man trycker fullt! Njutbart :) Ronny: Ok.. Inte är man väl ute efter att få någon effektrevolution, men 5-8 hk extra eller nå sånt pga mer avancerade (och dyrare) filter skulle ju vara toppen.. men ger det typ noll och ingen skillnad på ljud så är det kanske bortkastat. Samtidigt är känslan "tänk om mina originalfilter tar bort hela 3 hk i onödan" ganska jobbig varje gång man gasar lite :) Är det stört omöjligt att förbrukningen skulle kunna minska? Antagligen med tanke på att luft/bränsle blandas optimalt via motorstyrningen? |
|
|
Dom 5-8 hk sitter nog mest i skallen, låg-trim rekomenderas med "fyrtråds-stift", rena luftvägar, frisk olja samt 98oktan eller högre "näringsvärde" samt rätt ringtryck. För 5-8hk för 700:- att jämföra med "trim" 50-80hk borde alltså ligga på 7000:- osv. och verkar därmed osannolikt. Bilens motorprestanda är optimerat för vardagsbruk med allt ifrån luft in till luft ut, det finns nog ingen genväg till hk mer än att gräva i blocket... |
|
|
Måste bar få nämna efter en tur i kompisens numera sålda 740 så va det ett riktigt grymt insugsljud ala weber45,en titt under huven så fick jag se nån som borrat upp hela undersidan på filterburken till en tesil:) Undra på att det bröla vid fullgas. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
320-325 |
det är nog inte effekten som man är mest ute efter kanske att man kan återanvända det gång på gång.. sånt gillar jag sen att det kanske är aningen bättre flöde igenom är ju bara en extra fördel. vad kostar orginal filterna ?? ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
HZRobban |
Skaffar du öppet sportfilter skaffa avskärmningsplåt! Min gick sämre med sportfilter men lät brutalt mycket goare... På med en avskärmningsskärm och soppaförbrukningen sjönk från 1,6 liter milen till 0,8 vid körning runt en 120 blåset med jämt gaspådrag :) |
HZRobban |
Mest märkbart var att den blev piggare =) |
|
Placeboeffekter är helt klart underskattade. ;) Sterio vulgaris |
|
HZRobban |
Knappast placebo... Jag jämför före och efter värmeavskärmandeplåt... Och det är jag nog inte den enda som vittnar om |
|
Skulle nog inte vilja ha öppna filter. Bara byta original rakt av i så fall. Men HZRobban.. det låter liiiite väl bra med 0,8 vid 120 knyck. Normalt är väl ca 1,2... ! |
|
Paap Reeder |
... då måste min V12:a gå allra snålast ty den tar in kall luft direkt från fronten ... i original alltså. MVH /// Paap R |
|
Finns mycket skrivet om detta. Exempelvis detta. Länk Men om man tänker logiskt.. Om man sitter med 300+ hästar under huven, hur stor är chansen att man märker 5-8hk till? Eller ifrån för den delen. Speciellt med tanke på tomatlådan och en nästan 2 ton tung bil.. |
|
HZRobban |
Johan_S, följer bara mätaren och nollar den.. Är någonstans runt 120-knycket som den slänger i sista växeln och ligger på ca 2.500 varv nåntnig... Kan dubbelkolla exakt när den växlar sista gången, hastigheten jag kör osv... Kanske hade medvind när jag kollade ;) Har bytt slutdämparna också till mer eller mindre helt öppna (japs, ja vet... e en tysk bil), men säkerligen inget som påverkar så brutalt... snålast eren iaf vid 110+ när sista växeln kommer i och man kommer upp i fart. Paap Reeder, kanske den gör... Vem vet? Kanske är dåligt skött och dricker utav bara helvete :) |
|
Kan fortfarande inte låta bli att fundera om 12an skulle andas bättre med sportfilter... men men.. I vilket fall, vad rekommenderar man för bytesintervall på originalfiltren? --- Min bil: Länk |
|
| tror nog att det blir lite bättre flöde men det kan inte göra mycket, ett originalfilter har oftast mycket större area än s-filter då originalfiltrerna är "veckade" och renar mycket bättre, ett s-filter ser man ju igenom, det gör man inte på ett originalfilter,(antar jag iallafall har ju inte sett hur dom ser ut på 750:n) men det brukar ju vara lika överallt.... och sätter man dit ett s-filter som oljas för att rena luften är det stor risk att oljan fastnar på lmm och då kan den ge fel info= sämre motoreffekt och lmm kan paja och det är ju inte lika bra!! känns som att ett originalfilter funkar alldeles utmärkt på en originalbil, har man t.ex turbo modell jätte och ökar effekten med ca, 100-150% eller mer förstår jag om man måste göra en del ändringar men det är ju inte det denna tråden handlar om... dock så ger det nog en goo skillnad på ljudet om man nu har öppnat upp buken oxå eller sätter dit öppna filter | |
|
Nä det får nog bli original. Som du säger är ett originalfilter mycket tätare, men med den större arean borde det inte gör så hemskt mycket. Att det sen är så väldigt noga med att man inte oljar in för mkt känns lite osäkert. Dessutom känns det ju inte helt bra om sportfilter eventuellt kan släppa igenom mer skit. --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.