|
|
|
|---|---|
|
Vad är knas med lådan om det går att köra framåt, men inte bakåt? Det är en 540iA -94 förövrigt. | |
|
Läs stycket om ZF5HP30: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Ah,justdet, det där ja. Vad kostar det ungeffär att åtgärda det? Är det ekonomiskt försvarvbart att köpa en bil med detta fel liksom. |
|
|
Billigaste är att köpa en utbyteslåda och byta växellådan. Det beror på hur pass billig bilen är. Men är det 15 - 20 000 kr under marknadsvärdet så kan det vara värt det. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Beror på hur långt det gått,har själv fixat detta och är bara oljan fin utan spån och sumpen fri från främmande objekt så hamnar man på 2500-3000:-+jobb då. Mugge ingen kritik men inte kan du geniralisera och säga att det är billigast o köpa en utbytes,då snackar vi ju minst 20 loppor. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Trucker, bara oljan till HP30 lådan kostar ca 2000 kr, iaf om man ska hälla i rätt olja, dessutom tillkommer sil, plastkulor och lite annat som man bör byta när man ändå har lådan nere. Så bara där har man förbrukat sin budget på 3000 kr. Att den slutar driva båkat beror på att man skadat eller i värsta fall sprängt lamellhuset och det kostar inga 2000 kr att laga. Då gäller det även att få ut alla metallflisor innan man plockar ihop lådan igen. Det behöver inte alls kosta några 20 000 kr att köpa en begagnad låda, har själv sett HP30 lådor från några tusenlappar och uppåt. Har man riktigt tur så lyckas man hitta en låda på Länk Vid en snabb kontroll så visar det sig att returbilen har en E38 740IA -95 20052 mil som man kan plocka en växellåda från och då kostar det bara 1000 kr. se länk: Länk Givetvis så kan man inte alltid utgå från att man hittar beg. lådor billigt, men det kostar mycket att laga/byta lamellhus + reduceringsventil. Därför måste en bil med trasig låda vara riktigt billig för att den ska vara intressant. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tänker inte bråka med dig;) kan bara titta på mina renoveringar med just avsaknad av back,inga fel på lamellhus utan enbart slitage på plastkulor. Senaste gick på 2815:- och ja med rätt olja. Och ang en utbyteslåda så är ju det en låda som är renoverad till i skick som ny fråga gärna på bmw vad dom tar,tror dom nämde 30 000:- Men det går nog att hitta en för 20 hos nån annan. Sen att en låda på returbilen bara kostar 1000:- är ju billigt men det går inte att kalla den för utbytes,det är en beg låda som kan hålla några tusen mil,eller med lite flax bilen ut. Det är STOR skillnad på utbytes och begagnad. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Du får rätt på den punkten om utbyteslåda... ;-) det jag menade när jag sa utbyteslåda så menade jag en begagnad låda. Givetvis kostar det skjortan att renovera en låda så att den blir som ny. Givetvis, är det mycket billigare om lamellhuset är intakt. Ang. dina renoveringar (jag är bara nyfiken/intressrad), var det plastkulorna som orsakade backproblemen? Hade du då de övriga plastkulesymptomen som att den driver bakåt i N och att den inte ville starta i ettan från stillastående osv? eller gick bilen klockrent på de vanliga växlarna? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Allt fungerade som vanligt i alla lägen utom just back,det som händer är att ena kulan slipas ner ngt av oljeflödet och hamnar i olämplig position. Det är i detta läge som bilen ska rivas FÖR fortsätter man att köra så har du snart skräp i sumpen. Vissa ägare upptäcker nämligen att backen går i om man "bara" ger lite läs 2000-3000rpm gas,i detta läge så hoppar oftast kulan rätt.Men då är lådan redan på väg till skroten. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.