AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.765

Det är verkligen härligt med sex cylindrar i en Z3.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Under tiden jag sökte min Z3 hade jag siktat in mig på en fyra 1.8-19 just för bränleåtgången, jag är 68 årig gubbe som köpt mig en z3... tänk bara det, ja för att man inte är så gasglad längre det behövs ingen större motor det finns andra värderingar på Z3 det är en BMW med vad man tror bra kvalitet kombinerat med cab och absolut det viktigaste:Z3 är så otroligt vacker, men vad blev det? EN SEXA !! rätt bil, rätt färg, rätt inredning, svensksåld, lågt miltal, ja då fick jag ta sexan visserligen den minsta 2.0 men ändå VILKEN HÖJDARE som alla ni skriver bara höra höra ljudet då man accar det är LJUVLIG musik bara det att få NJUTA......av en underbar bil, vinddraget, ljudet jag är lyrisk, så kan du köp en sexa

Uffe/bildock
Lägg sedan på ett Bastück eller Eisenmann avgassystem och jag lovar du kommer att få gåshud utav ljudet.

/Fredrik
bj
45
bjornand
Z3 2.8 Roadster -99
Kan inte annat än hålla med dig Uffe!

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Välkommen i flocken!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Musik är precis vad det är !
Grattis till köpet och välkommen i flocken, som sagt !
Visa användare
51
Gad`
330eT G21 -22
525iT E61 -07
316i E30 -90
Sätt på ett öppet luftfilter så hör du insugsljudet mycket välare också, löjligt skönt ljud vid gaspådrag (i övrigt märks ingen skillnad på ljudvolymen).
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Blev inspirerad av disskusionen med motorljud och hittade inte så mycket skrivet tidigare på forumet.

Har en M Roadster. Bra 6:a motorljud. Härligt!

Kan man göra det ännu bättre. Vet ej vad som sitter orginal på M:en och vad man kan byta?

Några förslag på ljudförbättring på bilen för en med dålig budget? Det lät kul, nämt ovan, med maffigt insugsljud. Öppet luftfilter? Kostnad? Märke?Kan man göra själv / kostnad lämna in ? (har ju inte mekat så mycket, ännu...).

Tackar för alla tips!

, FMZ3
På din M bil kan du börja med att plocka ur luftfiltret, kolla ned i botten på luftfilterboxen. Sitter det en envägsventil eller vad man nu skall kalla det där nere, så kan du plocka bort den. Den är enbart till för att dämpa insugsljudet. Denna extra luftingång finns endast på M bilar.

Kostnad, absolut ingeting.

Öppet luftfilter rekommenderas inte, dessa filtrerar luften sämre än original, du får in smuts i motorn. Dessutom brukar öppna luftfilter skulla rengöras och därefter oljas in med jämna mellanrum, får du då på för mycket olja på filtret, lägger sig denna på coronatråden i luftmassemängdmätaren och tråden brinner av. Att byta luftmassemängdmätaren är dyyyyyrt!!

/Fredrik
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej! Låter bra!

Blir det bättre insugsljud om jag tar bort "envägsventilen" i luftfilterboxen?

Fredrik M: Fattade inte riktigt. Är det samma luftfilter du skriver om i båda styckena. Om jag plockar bort luftfiltert som i första stycket blir det då "öppet" och skadligt för luftmassemängdmätaren eller är det något annat luftfilter i andra stycket. Skulle du kunna beskriva var det luftfiltert, som ej är skadligt att ta bort, sitter lite mer detaljerat. Eller skall man inte syssla med sånna här saker om man inte redan vet vart det sitter? :) Eller kanske be en verkstad ta bort filtert?

och blir det bättre ljud? Gött ljud eller? Brukar de flesta ta bort detta filter?

Tackar så mycket (som vanligt) för hjälpen!

, FMZ3
Nej det är inte samma luftfilter jag skriver om, i första stycket är jag inne på att modifiera original luftfilterbox, i andra stycket är det vad som kan hända om man har otur om man plockar bort hela luftfilterboxen och ersätter med ett koniskt luftfilter.

Det blir ett högre insugsljud om du plockar bort grunkan i botten på luftfilterboxen, original luftfilter skall tillbaka i boxen igen efteråt. Det är alltså inte filtret som skall bort bara ventilen, men man måste plocka ur luftfiltret för att komma åt. Absolut inte köra utan luftfilter.

/Fredrik
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Fredrik: Kanske en simpel fråga ( från en nybörjare) men... hur kommer man åt luftfilterboxen och hur tar man ut envägsventilen (bild?) ?

:)

Tack igen! Skall bli kul att höra hur ljudet ändras.

, FMZ3
Luftfilterboxen sitter nere i högra hörnet i motorrummet, om du står med näsan mot vindrutan, precis bakom strålkastaren på förarsidan, stor svart plastlåda med ett tjockt rör som slutar uppe vid insugningsrören. Plocka ur luftfiltret genom att pressa in hakarna på kortsidorna om locket till boxen, lyft upp locket och filtret följer med upp. Det kan sitta lite tight så man får lirka lite, lyfta en sida några mm och sen ta andra sidan, men när det väl börjat röra sig och man fått hakarna förbi spärrpunkten så är det bara att lyfta rakt upp. Memorera nu hur filtret sitter, det är viktigt att du får tillbaka det på rätt håll.

Hur man får loss själva ventilen kommer jag tyvärr inte ihåg, jag har ju ingen M själv utan stod bredvid när några Z3M ägare blev visade detta lilla trix.
För att få samma ljudeffekt i min egen bil borrade jag helt enkelt ett stort hål i boxen, låter gott.

När du skall stoppa tillbaka filtret så skjuter du ihop kassetten som brukar åka isär när man lyfter upp filtret, och stoppar bara ned hela paketet i boxen igen, trycker lätt på locket till spärrarna klickar i.
Innan du sätter tillbaka filtret kan du ju kolla hur det ser ut, sitter det mycket skit, på det så torka av det med en torr trasa. Är filtret väldigt smutsigt tycker jag du åker och köper ett nytt, det kostar runt hundralappen hos BMW. Givetvis kan du torka av filtret, stoppa tillbaka det och sedan åka och köpa ett nytt.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.