AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
863

Motorproblem E34 520i

ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
Jag har en E34..520i -95:a som alltid har gått som en klocka..men nu, igår när jag startade den..så lät det som att den fick på tok för mycket bensin..jag kan inte höra om den bara går på fyra cylindrar..men det är troligt..fast ändå inte..jag kollade tändspolarna och dom verkar vara okej.. ekometern..den där mätaren som visar hur bensinsnålt man kör åker upp i toppen..på över 3l milen.. på tomgång så "hostar o hackar" motorn..och varvräknaren visar bara 500..
Tror inte det kan vara tändstiften för dom bytte jag för ett halvår sedan..
När man har kört cirka fem minuter så visar ekometern som den ska..och bilen varvar någorlunda okej..men inte helt bra.

Jag är ingen bilmek..och har inte en aning om var jag ska börja leta..nån som har nåt tips, varit med om samma sak själv..eller kanske tom har lösningen på problemet?

Vore VÄLDIGT tacksam för svar..

/Jacob
ja
63
jawestyle
520i Sedan -93
plockade bort stiften..första stiftet va lite nerstänkt av olja..andra stiftet va DRÄNKT i olja..samma sak med tredje fjärde o femte..sjätte hade klarat sig med ett par stänk..konstigt att bilen startade över huvudtaget... =)
jag gjorde rent dom...och bilen går helt okej..men den är fortfarande skum på tomgången..och ekomätaren hackar sakta men säkert upp sig på över tre liter på tomgång!!! =(

varför?
nån packning??

hm..
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
...läckande ventilkåpspackning...eller rättare sagt tändstifts tätning...
olja läcker in runt stiften om tätningarna börjar bli dåliga!
...olja samlas och driftstörningar kan följa om alldeles för mycket olja har läckt ut!

...gör rent stift och tändspolarna/hattarna noga så blir det nog bra för stunden!!! Men du är nog tvungen att byta ventilkåpstätning och tändstiftstätningar ganska snart.....annar återkommer problemet!!!

...och det är helt normalt med att "ekometern" skuter i taket när bilen står på tomgång!!!!

Eller vad tror du bilen drar per mil när den står still på tomgång...?
...skulle tippa på att hela tanken går åt innan du ens har kommit en meter med bilen... ;-)

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Visa användare
75
RUSKIG
525i -91
316i -94
...nu kanske du rullade med bilen medans du lät den gå på tomgång!?
Då spricker min tidigare bränsleförbruknings spekulation...! ;-)

Men det är nog helt ok om mätarn går i taket ändå eftersom bilen inte går helt 100...problemet försvinner nog dock om tändstiften mm. är hela och rena...!

Vissa tänker i form av problem...
Jag tänker i form av lösningar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.