|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Om man sålt en bil som exporterats till Finland och inte har kvar kontaktuppgifter till köparen... Hur gör man då för att komma åt en kopia på det finska registreringsbeviset så att man kan avregistrera bilen här i Sverige? Någon som vet? “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) | |
|
Bilen kommer per automatik avregistreras från dig efter godkänd registreringsbesiktning i Finland. Finska bilregistret kommer då att meddela det svenska att bilen numera är registrerad där. Du kan själv inte avregistrera bilen från Bilregistret utan ett exportkvitto utskrivet av Tullen vid exporttillfället. Men eftersom EU-bestämmelser säger att exportkvitto ej längre behövs mellan medlemmsländer så skriver Tullen därför inte ut något. Bilregistret däremot, som upenbarligen inte styrs av EU-direktiv, kräver dock exportkvitto för att godta en avregistreringsansökan från dig personligen. Om bilen däremot inte kommer att registreras i Finland och du ej har exportkvitto från Tullen så kommer den kvarstå på dig i bilregistret. Hoppas du blev lite klokare efter mitt svar... =) /Fredrik |
|
|
Ja jag tror det. Tack så mycket. ;-) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
|
Drar upp en gammal tråd... Nån som vet ungefär hur lång tid det brukar ta? Min 530 åkte över viken i söndags, har varit i kontakt med köparen och den är både besiktad och ombesiktad (det senare gjort senast i onsdags). Tänkte bara när man ska börja oroa sig... :) |
|
| Det tar ju en viss tid när två olika länders byråkratiska kvarnar skall mala. Men om jag inte minns fel så blev min bil avförd från det svenska bilregistret inom en månad från registrering/besiktning i Finland. | |
|
Finns en snabbare metod som jag använt - Beställ extra uppsättning av ägarhandlingen från bilregistret via vägverkets hemsida. Vid ägarbytet här i Sverige fyller ni i båda de gula pappren. Ett ex tar kunden i finland med sig och ett behåller du. Kryssa i rutan export - Skruva av de svenska skyltarna vid färjan (alt be den nya ägaren göra det i finland och skicka tillbaka dom om du känner honom) - I Finland när kunden tar ut sina tillfälliga skyltar i tullen får han ett papper på detta. be honom skicka dig en kopia av detta. - Skicka in till vägverket: skyltarna, ägarbytespappret och kopian från finska tullen Då går det lika snabbt som vid vanligt ägarbyte i Sverige |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.