AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

"Gånggång" på E34

FredricF
Jag har en E34 och i manualen antyds att bilen under vissa omständigheter skall
kunna ge ifrån sig ett varningsljud.

På följande bild: Länk
finns del nummer 23 (Gong with holder) som förvisso sitter på min bil men som inte
gett ifrån sig ett pip. Har jag ett (litet) fel på bilen? Nån som har ett tips på hur man felsöker detta? Tokbyta delar verkar inte vara ett ekonomiskt bra alternativ....

/Fredric
Har du kollat alla säkringar?

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Vilka är dessa "vissa omständigheter"? Dom kanske inte inträffat och därför inget "gong"? Kan ju vara att utetempen ska under +3 grader, att du programmerat varning när hastigheten överskrider viss nivå, att du vill påmind när du närmar dig programmerad färdsträcka etc.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Det är enkelt att skapa denna "omständighet" dra åt handbromsen om det sedan står i displayen att handbromsen är på när man sedan kör iväg ja då skall det också låta i gonggongen.

Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Har samma problem!

Någon som vet om det går att få gongen att ljuda genom att koppla ström på någon av stiften?

JIK
tycker mest den där är störande... hur får man bort den ??
sjmalmo
Har hört att det är ett vanligt problem att gong gongen går itu..har en kompis som fick byta nyligen..20kr på returbilen i Malmö
Vill man inte ha ljudet så är det ju bara att ta bort kontakten, varför ta bort den den varnar ju tex om motortempen blir för hög.

motor tempen håller man ju koll på ändå... men ska fixa det som är fel istället så den inte låter så ofta :)
FredricF
Tack för svaren.

För ett litet tag sedan rev jag ut ett gammalt larm ur bilen som krånglade.
Då såg jag den här "gångången" och undrade vad det var. Det går runt 6 sladdar till den i två olika kontaktdon så att det "bara" skulle vara nåt som skulle låta föll mig inte ens in. Jag gissade att den hade med kliman att göra.
När jag sen såg att den kallades "GONG" på bilden vart jag lite förvånad.

Enligt manualen skall den låta i en massa olika situationer. Bl. a. skall man kunna ställa in en "hastighetsvakt" på färddatorn som gör att den här låter när man uppnår inställd fart (fast vad man skall ha det till när man har farthållare är för mig ett mysterium).

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.