|
|
|
|---|---|
teposen |
Måste man lufta bromsarna i nån viss ordning? Jag luftade först vänster fram, höger fram, vänster bak, höger bak. Nu när jag skulle testa bromsarna så går pedalen i botten hela tiden och bromsarna tar riktigt dåligt. |
|
rätt ordning var det men frågan är om du fick rätt tryck i systemet på OK eller annan bilreservfirma finns det en slang som man kopplar till behållaren från framdäcket en kanonlösning om man är ensam bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
| ska inte vara några problem om du har hjälp av en snäll kompis. en pumpar och en luftar | |
|
Eller en lagom lång bräda eller liknande mellan pedalen och stolen. Funkar finfint. ///BMW - Was sonst! |
|
|
teposen: bromsarna är det viktigaste för din och andras hälsa, så lämna in bilen så att det blir riktigt gjord. ditt liv är värd betydligt mer än 1000 spänn som det max skulle kosta att lufta systemet. lycka till!! |
|
|
Håller iofs med CiM om att bromsar är viktiga och om man inte har en aning om vad man gör så bör man lämna in det. Men om man vet vad man gör så tror jag att det blir lika bra gjort i garaget som på verkstaden. Ingen älskar din bil mer än du! Personligen så tycker jag att bromsar är ett av de enklare områdena på bilen. Det går knappt att få dit det på fel sätt. Ta hjälp av en kompis som pumpar och håller pedalen nere vid luftningen så lär det bli bra. /Fredrik Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
|
Finns en specialbehållare på biltema för att lufta bromssystem. Köp en sån. Ventilen som finns med kan du tills vidare läga på hyllan. 1 se till att bromsoljebehållaren är full hela tiden 2 börja med höger bak, den längst från behållaren 3 ni måste vara två 4 polaren ställer sig på bromsen och när den ger motstånd ( den måste ge motstånd) så släpper du på nippeln vid däcken. och polaren tycker pedalen i botten. när pedalen är i botten stänger du nippeln igen och polaren släpper pedalen. fotsätta så. när du kört igenom och inga bublor finns i slagen så gå till nästa. vänster bak, höger fam, vänster fram. Kan du inte, lämna in bilen. alt, läs på noga! Lycka till E |
|
teposen |
Okej.. För det var ju typ så vi gjorde. Vi använde luftnings-slangar från biltema. Ska ut å kolla om det har läckt nånstans innan vi luftar igen. |
|
Du skrev ju vänster fram, höger fram, vänster bak, höger bak? Det är ju precis omvänd ordning mot vad det borde vara. |
|
teposen |
Okej, då tar jag och luftar i den ordningen då. Tack! |
|
Vill bara nämna att det inte är bra att köra pedalen i botten eftersom packningen kan skadas i cylindern. Bromsa alltså så pass långt som du kan idag. Mvh Stephan |
|
teposen |
Nu har jag testat att lufta bromsarna igen, fast i den ordningen som ni sa. Nu går inte pedalen helt i botten när man bromsar, men den rör sig ändå för mkt, samt att bromsarna tar dåligt. Kan packningen i huvudbromscylindern vara såpass dålig att det kommer in luft där lr liknande? Man måste väll inte ha igång bilen när man luftar? Sen så låter det som luft kommer in i botten på nippeln när man låssar den typ ett halvt varv, ska det vara så? Öppnar jag den bara lite så kommer ingen luft ur nippeln. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.