AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.446

Får 6,5" plats i kickarna fram på e34 t ?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ska även glasfiberspackla upp kickarna på baksidan så att de blir stumma/styva så det inte kan låta skrammel därifrån sen ska jag även lägga in mer högtalarvadd bakom , kan detta bli bra tro...

Mest orolig är jag att 6,5 inte får plats monteringsringen verkar bli för stor så högtalaren kanske kommer snett i montering o inte går in i hålet, fotstöds plattan är ju lite ivägen så att säga ...

Kommentarer om detta ???

Mvh Niklas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
6.5":are går in och får plats men med tanke på det lilla utrymmet bakom är det viktigt att välja en högtalare som spelar hyfsat med den lilla volymen för annars blir det nog inte mer bas än med en 5.25:a
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Någon mer som har satt in 6,5" i kickarna på e34 , om jag bara lägger monteringsringen så tight det går emot fotstödsplattan så ser det ut som att det inte kommer att gå o få in dem bra lr inte alls hmmmm.....

Men vill ju ha 6,5" där fram :(

Mvh Niklas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Backes billjud säljer färdiga adaptrar för 6.5":are i kickpanelerna på E34.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja fast de behöver man ju inte , kan man spara 384 kr lr vad de kostar...

Tänkte lägga glasfiber på baksidan av kickpanelen så den blir stum istället...

Mvh Niklas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tänkte mer på att de visar dig hur det bör se ut då du verkar ha problem med att få in dina högtalare.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det tackar jag för håller på i skrivande stund att montera dem , det ska nog gå bra , såg kickpanelerna innan du skrev om dem med men mina 6,5" är inte djupa så jag tänkte ge det en chans först......

Placeringen blev nog bra med och nu är kickarna rejält styva o stumma hehe

mvh Niklas
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Som sagt tidigare, du vinner knappast något med ett par 6.5" eftersom de ej kommer att få den volym de behöver!
Välj ett par välljudande 5.25 istället!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Beror även på val av element, mina tidigare Macrom Extreme 6.5" spelade super i kickarna, medan mina nuvarande Amega Q-comp gold inte alls låter bra, de peakar väldigt högt i frekvens. De kräver mkt mera volym

//Simon
sitter plasten för fronthögtalarna fast hela vägen, ända vägen ner till tröskelemblemet, eller går det komma åt på något mindre bökit sätt?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hur menar du? Kickpanelerna sitter endast fast med några klipps som man vrider lös, plasten över sparklådan kan man dra en cm bakåt, och sen lyfter man på gummilisten runt dörröppningen, då kan man ta lös panelen i framkant och sen dra den bakåt.

En gammal tråd det här, men som tips jag rekommendera Tec spl6hs som element. Ser att nån skriver att det inte är nån idé med 6.5" i kickarna. Stämmer på dem flesta element, men det finns dem som funkar fint.
Dessa tec 6.5" spelar väldigt hårt i karaktären och klarar att spela riktigt högt, mätte förskojs skulle upp framsystemet på en tävling till 121.5db med elementen i kickarna, fyllda med dämpull. Fanns lite till att ge dessutom

Finns hos Länk tipsar eftersom det inte finns direkt mkt att välja på till det lilla utrymmet

//Mvh Simon
om dom går bra bra så bör ju även dessa gå välldigt bra, eller vad tror ni?

JBL
GTO-6507C

Länk

Eller vad tror ni?
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Annars så gör man så att man både lägger på ett antal lager glasfiber bakom och använder träpaneler från backes utanpå, för att få det riktigt stumt.

Jag håller på med min installation nu i min E34, har köpt DLS R6A, ena kickpanelen klar, bara lite tätning mellan elementet, tätning mellan panelen och plåten samt dämpmaterial bakom kvar att lägga i, har provkört lite och måste säga att trots de halvbra omständigeheterna, plus att den drivs på stereon så är det faktiskt rätt bra klipp, i synnerhet om man jämför med org. 5,25". Tycker det är värt pengarna för panelerna från backes, är riktigt styva samt riktigt snygga. Målar man även plasten på kickpanelen svart så blir det riktigt snyggt.

Blackrose har visserligen en poäng i att det är onödigt med 6,5" på grund av volymen, men jag tror nog ändå att det blir lite annan karaktär och bättre tryck med 6,5", om inte annat kan man ha 6,5" bara för att få lite högre verkningsgrad, hehe.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
instämmer i vikten av att välja rätt 6,5or.
jag anänder nu Focal 165 K2P och jag blir trots mycket tid med 31bands grafisk EQ inte av med peaken kring 150-200Hz på ett snyggt sätt, störande.
blir byte av element.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.