AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.557

knarrande kopplingspedal

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
har ett knarrande ljud i kopplingspedalen då den nedtryckes, har försökt smörja bort felet då jag trott att anliggningsytan på pedalarmen som är av plast gnisslar då den går mot kolven men ej har någon mer detta problem? kan vara inne i kopplingen då det även hörs då man lyssnar under bilen som är en 00:a 2.0

Hej bildok

Jag hade samma problem med min bil, men lite smörja avhjälpte problemet.
Är du säker på att du har smörjt på rätt ställe? Det finns flera lagringspunkter och det är eländigt att komma åt. Enklast är att ta bort plastkåpan och ta fram en sprayburk med lång pip.

/ Fredrik
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

hade samma problem på min Z3a, löstes med samma lösning som Zredrik just beskrivit.

Välkommen till forumet förresten!

/eFx
www.z4.se
Visa användare
886
bildock
Hejsan Fredrik och /eFx
tackar för edra svar ang. knarrande kopplingspedal, jag har sprejat nu igen och är rädd att smörjmedel ska komma där det inte hör hemma så jag har försökt komma åt med fingrar och hand med fett runt lagringarna men det är svårt och trångt men det blev MYCKET BÄTTRE om ej helt perfekt så hoppas jag fettet ska sprida sig till rätta ställen, iallafall Tack för edra tips.

Visa användare
886
bildock
Som ny medlem har jag läst lite tidigare inlägg, bl.a. om spårkänslighet, precis så kände jag i min bil med 225;or inte nya precis men oj vad jobbigt då vägbanan var spårig, bilen hade ett FÖR BRA fäste så den "klättrade" upp på vallarna i vägbanan, jag löste problemet med 205:or det är väl ingen som går nedåt i däcksbredd i dessa dagar då de flesta bara vill ha bredare, men bilen blev gudomlig att köra och vad lätt den rullar då gasen släpps det känns skillnad

uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
Hejsan
har skrivit tidigare om min knarrande kopplingspedal, nu ÄNTLIGEN är den tyst efter hela sommaren och 500 mil hur har jag då gjort? ja det var inte lätt att komma åt men med hjälp av skissen på pedalupphängningen fick jag en bild hur det ser ut men det var omöjligt att kunna smörja där så jag tog olja på vänsterhandens fingertoppar och strök av oljan på pedalarmens övre del så fick oljan göra jobbet att själv leta sig till lagringarna så nu är det tyst!!
MVH Uffe/bildock
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Visst hjälper det att smörja. Jag sprayade silikonspray på måfå där jag kunde komma åt och pedalen tystnade, har inte hört av den på 1,5år.
Obekväm arb.ställning men tog 2sek.
Mats
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Bildock: Jag har samma problem. Finns det en skiss på pedalupphängningen vart man skall smörja så skulle jag gärna ta del av den och ge gärna instruktion vart man skall sprya/smörja. Vilken silikonspray / typ av olja /smörjmedel skall man använda?

Mvh - FMZ3

Visa användare
886
bildock
Hej igen!
det fanns en länk i ett av dessa inlägg som visade en bild på pedalupphängningen men jag ser den finns inte kvar, oljan jag använt är vanlig smörjolja då pedalen har en bussning mot axeln till pedalen så jag tror vanlig olja är fullt tillräckligt, eftersom tidigare inlägg visar att silkonolja via sprej har varit bra men då jag även försökt på detta sätt och jag inte fick rätsida på problemet så måste jag haft ett väldigt omfattande knarrande, så mycket så att nu i efterskott har jag märkt att pedalen kärvade faktiskt, vad som förvånar mig att det tagit så lång tid som hela sommaren innan oljan letat sig fram till de smörjtorra ställen på pedalaxeln och ändå har jag trampat många gånger totalt 500 mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.