AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.448

Ajdå, fortkörningsbot...

se
661
seb_540
328i M F30
Låg och körde från Nynäshamn i morse, och visst gick det alldeles för fort - fint väder, tidig morgon i Juli.... Höll fortfarande motorvägshastighet + moms + V8 tillägg när jag kom fram emot Globen. Plötsligt hade jag en målad polisbil bakom... jaha, det var det kortet tänkte jag.

Stannade bilen, och förberedde mig på en rejäl avhyvling. Till min förvåning och glädje så fick jag mitt första möte med polis som inte lämnade mig med känslan av att anarki vore ändå att föredra. Hon trodde ärligt att bilen var stulen pga av tempot, och var lugn och sansad och höll inne med allt vad moralkakor etc heter. Visst, det gick för fort. Fick en bot på 1400kr, som jag tyckte var välförtjänt - det hade faktiskt hunnit gå från 110 till 70 i hastighetsbegränsning... Hon gjorde sitt jobb som polis, proffsigt och med sikte på min och trafikanternas säkerhet, och kanske även egendomsskydd (min bil hade dessutom fått skyltarna stulna i vintras, ytterligare skäl för att tro det var en pundare bakom ratten).
Själv körde jag också idag, utan att få nån fortkörningsbot...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
110 på 70?? ja, det kostar...

För ett par år sen åkte jag 84 på 50 som med mittlinien såg ut som 70. Några framtida planer eller nåt för att det är 50 där idag...
Det gick på 2600 eller 3600, minns inte men han "ville inte göra mig arbetslös" som chaffis så jag fick behålla lappen...

Sen är det så att en BMW går aldrig för fort!
Det är vägarna/skyltarna som är missanpasade!!!

BMW - Beroende Med Wilja!
se
661
seb_540
328i M F30
Grabber, du har så rätt... skyltarna är missanpassade ;) Men nog förtjänade jag en liten bot, det var ju 110 plus moms o litet till på 70 väg... dock trefilig med nada trafik o solsken! hehe. Sjukt cool färg på din bil förresten, tror aldrig jag sett den förut.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tackar! :)

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
blir man inte av med kortet om man kör 30+ ??
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Grabber: Hur kan det bli över 2000kr?
Jag åkte dit för fortkörning och det gick väldigt för fort, MEN maxbeloppet är 2000kr för fortkörning, om det inte gick till domstol (och då ska det gå 51km/h+ för att man ska hamna där). ,, jag körde 50.2km/h för fort (alltså 0,8km från att åka till domaren), så han kunde inte ge mig mer än 2000kr i böter.

,,slutade med 3månaders cykling, behövde kortet i jobbet, så det kan ha dragit ner det något.
se
661
seb_540
328i M F30
frallan82, jodå, hade det varit en trafikpolis uppställd för att plocka fortkörare hade det klart varit kört, men det här var alltså en polis som hade andra motiv än att plocka så många körkort som möjligt på kortast möjliga tid.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
seb_540. Alla fortkörningar rapporteras vidare till länsstyrelsen, och där tas beslut om körkortsåterkallelse. Du kan alltså få kortet draget om några veckor.

Om du inte betalade henne svart alltså......

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
ExHonda: Du har rätt men snutten märkte att jag kan vägar för att mitlinien var som på 70 vägar o det var 50 så han gav mig "2x17km/h för fort" men hur som helst, jag är glad att jag behåll lapen! :)

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Va?!
Menar du att han var snäll och gav dig två lägre böter för en fortkörning, för det skulle kosta dig mer flis, men istället få behålla kortet?
Isf rätt så snällt helt klart,,, men lite sjukt också!
,,, jag hade gärna tagit en sådan polis vid min fortkörning. Men samtidigt blir det lite konstigt att han vill jävlas iaf! Men ju mer det svider, så mer tänker man på det. Så han har väl en tanke iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.