|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det sitter ett antal reläer i min E34 varav just nu jag tror ett är paj... Besninpumpens... Hur som.. när jag tittade på det så kan det monteraspå två sätt. kollade runt lite till och såg att typ alla reläer kan monteras på två sätt. Frågan är dock. Är dom elektrikst vändbara??? _Danne | |
|
Nja. Vissa reläer innehåller dioder i kretsen för spolen (anslutning 85 och 86), de får inte kopplas fel. FP |
|
| Om du kollar i hålen så sitter det nog inte stift i alla så det fungerar nog inte om du vänder på reläet , har alldrig sett någon bil där reläna går att montera på fler än ett sätt. | |
|
Håller med. Tyska reläer har oftast osymmetriska anslutningar, som dessutom kan förekomma med både 4 och 5 anslutningar. Det finns en del japanska reläer och kanske även andra med alla 4 stiften i en rad. Nu pratar vi bara vanliga "ljusreläer", alla varianter på specialreläer med diverse elektronik osv inbyggt kan givetvis aldrig vändas godtyckligt, även om de mot förmodan skulle passa rent mekaniskt. FP |
|
|
mmm precis. JAG är inte så van med modern bil-el och när jag tittade på dem så såg vissa helt klart vändbara ut... men som sagt... Tack för svaren */Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.