AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.651

Byta däck utan maskin?

Gl
13
Gladh
318iS -88
Har en lite knepig fråga men, hur är det att byta däck på fälg utan maskin? Alltså med däckjärn och dyligt. Är det ett projekt men får hålla på med i flera timmar eller är det inte så svårt? Känner en massa polare med Däckmaskin och liknande men dom har aldrig tid typ. Bara en liten fundering jag har.

Ngn som har erfarenheter?

Tacksamt för snabbt svar...

/J
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
tror de är omöjligt!!

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
Gl
13
Gladh
318iS -88
Det kan väl inte vara omöjligt ändå... En Däckmaskin är ju bara ett hjälpmedel för att göra saken enklare. Dom har ju inte alltid haft däckmaskiner i alla tider heller.
Dom hade inte lågprofildäck och aluminiumfälgar förr i tiden. ;) Bosse bildoktorn har gjort det någon gång innan han blev rikskändis och enbart hade sin spalt i gamla Automobil. Men det var ett tag sedan... Och det var visst ett h*lvete...
Gl
13
Gladh
318iS -88
Ja men nu tänker jag inte lägga om däck på 18" alu fälgar heller utan bara lägga om till 13" burnisar.. ;) Det var bara en liten fråga jag hade men jag får la kolla vidare på nätet efter andra svar då..
Da
2
Danil
325ia -91
jo det går men tar lite tid bara...
Visa användare
196
M_persson
(saknar bil)
Vet att pappa bytt däck på husvagnen så. Minns att han hade ett spätt och någon pryl med en glidvikt på för att få bort däcken.

Varför välja något annat när man kan åka BMW!!
Gl
13
Gladh
318iS -88
M_persson - Glidvikt? Nu hänger jag inte med.. Vad är det?

Finns det fler tips om vad man ska använda för verktyg och så? Spett och en glidvikt än så länge.. Fett ska man ju ha också antar jag för att det ska gå lite enklare.
Balansering är ju överskattat.
E3
1.828
E36
USA bilar
Att kränga av och på däcket är relativt enkelt, det som kan vara jobbigt är att få lös det från clinchen, det är det man har ett slagjärn till, alltså verktyget med glidvikt.. man kan bängla ihop det med spett och slägga också.. men gör det enkelt för dig, far till en gummihandlare och fixa det, om du ändå inte ska balansdera tar de inte mer än 50:- för det..
Och du.. byt polare... att kränga om däck med maskin tar max 2 minuter
hm......visst går det,men tror du har gärning ett bra tag.....som någon sa så måste du först trycka av däcket från fälgen & sedan kränga av det.....inget är omöjligt men en däckmaskin hjälper en hel del...:)

vart bor du då?...har däckmaskiner annars..:)
Har de flesta däckmaskiner eller vad är det frågan om? =P För en annan letar ju som tok efter ett par "burn" däck men då kommer man ju till problemet att de känns lite lamt att glida ner till däckverkstaden och be dom kränga på ett par sunkiga däck enbart för att man ska få sladda lite. =)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har genom åren tagit bort många däck från stålfälgar dock inga från al-fälgar.

Leta på lämpligt fast kant c:a 10-15 cm från marken. Knutbrädorna på garaget brukar fungera utmärkt, om de slutar i den höjden.
Lägg däck med fälg på marken någon decimeter från garageknuten.
Lägcj en kraftig träkloss på däcket mot fälgkanten
Leta på en lämplig planka, lämpligen 2x4" med en par meters längd
Lägg plankan under garageknuten (eller vad du har för fast föremål), använd den som hävarm. Tryck mot träklossen och efter ett par försök glider däcket av fälgbanan.
Vänd fälgen och gör likadant på andra sidan
Kräng av det med lämpligt verktyg (den lätta delen)

Nya däcken trycker du fast med bräckjärn en bit och knackar sedan med gummiklubba den sista biten (också utan problem)

Fungerar, om man inte har annat att lägga tiden på :)

Någon form av smörjmedel torde underlätta påkrängandet. Under min uppväxt hände det att farsan bytte däck på någon traktorkärra, brytspett och smörjfett vill jag minnas att han nyttjade...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Såpa som smörjmedel.

Gl
13
Gladh
318iS -88
Tack grabbar för era svar..

E36 - Jo jag vet, dom är ganska lata. Därför tänkte jag göra skiten själv. ;)

Infinity_74 - Söderhamn, Hälsingland. ;)

dr.rosenrosen - En polare till mig är Rally mekaniker och har alltså däckmaskin, en annan jobbar på skroten samma där med maskin och 2 andra jobbar på en av dom lokala gummiverkstäderna. ;)

Mats - Ah, nu hänger jag med. Först fattade jag inte vad du menade men längre ner i texten fattade jag. I lumpen på våra Husqvarna 258 kommer jag ihåg att vi stampade på däckkanten så gick det. Sitter antagligen lite värre på bildäck. :) Tackar för förklaringen, ska prova det någon dag.
Till "glidmedel" kan du ta i dtort sett vad som helst......minns i början när jag inte hade riktigt däckpasta än så tog helt vanlig 5-56.....:9 kanske inte så miljö vänligt,men hej va det gled på lätt..:)

är det nån som behöver lägga på sina burnout däck i min närhet så......:)
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag jobbar på en däckverkstad och har faktiskt aldrig testat att kränga av/på ett bildäck för hand. Ska testa så fort jag har tid över på jobbet nån dag. :-)
ha
734
haack
X3 30d -18

de gamla däcket får du ju enklast av genom att kapa sönder det...å de "nya" får du stampa på så de glider över...;)
själv hade ja nog åkt 10mil extra för å få tag på en däckverksta även om ja haft en hel vecka på mej å göra det för hand....;)

fattig? då ska du inte köra bmw finns nog billigare märken som volvo tex
:)
Gl
13
Gladh
318iS -88
Men grabbar, jag är inte fattig. Det var ju bara en liten fundering jag hade i brist på andra tankar. =) Int behöver jag direkt fälja om och greja. Jag åker ju bara upp på skroten, kollar i hjulhögen efter rätt dimensioner och tar dom. Enda villkåret att jag ska få ta däcken är att dom inte ska tillbaka till samma ställe. Rätt bra deal det tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.