AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.688

Vad är det för stolar som har extra breda nackstöd (E39)

Kikar på lite olika stolar till e39an och ser att vissa har bredare nackstöd än andra... Vad är detta för stolar? (Inga sport)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Det är väl komfortstolarna som har "skogaholmslimpor" till nackstöd.

mvh
Okie... Och de med smala nackstöd är bara vanliga standard-stolar?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är riktigt. Nackstöden till standard och sport är likadana eller ser åtminstonde ut på liknande sätt. Komfortstolarna har nackstöd som ser ut så här Länk

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Dom där komfort nackstöden är dom mycket bättre än standart nackstöd?
Än annan fråga:
Är det standart med eljusterbara nackstöd när man har elstolar?

MvH Bmw 4-ever
Jag vet bara att dom är vanebildande då dom som en gång har haft dom kan inte tänka sig en bil utan. ;)
De här komfort nackstöden går de att sätta på vanliga stolar eller är alla de nackstöden elektriska. Är det de där två knapparna som sitter på stolen är till för Länk
Och hur mycket skillnad på komforten är det mellan vanliga stolar och komfortstolar ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Höjden på nackstöden justeras med reglaget i mitten på stolsidan, dvs samma reglage som justerar vinkeln på ryggstödet. Knappen som sitter snett ovanför till vänster är för att justra svanskstödet.

Det är stor skillnad på komforten mellan standard- och komfortstolar. Den stora skillnaden är att ryggstödet är delat strax över mitten och att vinkeln mellan dessa går att justera.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jag stod i valet och kvalet mellan sportstolar eller komfortstolar. Efter en del väntande (så otålig och spänd har jag nog aldrig varit) stod den utanför på gatan:) En M-utrustad 540 där förste ägaren (var en firma bil) valt till komfortstolar istället för som brukligt till M-sport utrustade bilar sportstolarna. Idag efter nästan 3 års ägande så kan jag bara säga.......vilka underbara stolar. Jag älskar svankstödet samt det delbara ryggstödet som gör att man verkligen får stöd för axlarna. Och inte att förglömma "limpan" som är sövande skön för en trött spänd nacke:)

Sportstolar och för den delen standard stolarna är inte dåliga eller obekväma men de kommer inte i närheten av komfortstolarna. Alla "rosar" Volvo V70:s stolar som de överlägset bästa och skönaste......det tycker inte jag. Jag slår ett extra slag för Bmw:s komfortstolar :)

Vh/Kermit
(som önskar att min firma bil, Peugeot Partner, hade V8 samt komfortstolar:)

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med Kermit till viss del. Körde ca. 3000mil med (aktiva) komfortstolar i min 540, sedan ungefär lika långt i min V70 med sportstolar och nu nästan samma mil med min 530 som har sportstolar. BMW's komfortstolar är utan tvekan mycket bra och komfortabla och i vardagen så trivs man aningen bättre i dessa än i Volvons men på långturer så satt jag bättre i Volvons stolar då som gav mig bättre stöd och avlastning.

BMW's sportstolar är ett par snäpp sämre än båda dessa men ändå bättre än flertalet stolar på marknaden och dessutom är dom snygga;)

Vilka stolar man föredrar är ju högst personligt då vi är olika stora och sitter på olika sätt men ovanstående omdöme är mitt. Är 194cm och 90+ kg.

___
//Ulf
Jag får väl köpa komfortstolar om man får tag på några. Kanske inte helt lätt att hitta ett par elstyrda i grått skinn. Men det kanske är mest på längre körningar som man har användning för komfortstolar, jag kör ju nästan bara stadskörning.
Vi har ju komfortstolar i vår e60 men där har de ju även "lårstödet" som går att dra ut precis som på sportstolar... De stolarna är suveräna... Uppblåsbara kuddar, spänna åt med luft så att man nästa sitter fast i stolen...

Men frågan... När började de lägga in lårstödet i komfortstolar?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
m_johan84: Jag tror att lårstödet i komforstolarna gjorde sitt intåg i och med lanseringen av nya E60. Denna stol borde ju vara den ultimata stolen. För just lårstödet och möjligheten att justera ut det, är det jag saknar på mina annars underbara komfortstolar. Det var just därför jag även övervägde sportstolarna som har just den funktionen men saknar allt annat.....(enligt min smak:)

På mina "långkörningar" har jag dock suttit mycket bekvämt i komfortstolarna har man dessutom, som Ulf skriver här ovan, aktiva komfortstolar så måste de ju vara supersköna:) Jag är 184 cm lång och +110 kg (ganska bred över axlarna samt låren) men har upplevt komfortstolarna mycket bra för min kroppsform, dock ett minus för avsaknandet av en längre sittdyna som stöder låren mer. Har bara provsuttit E60 med sportstolar men har hört att just komfortstolarna är riktigt, riktigt sköna. Undrar om man kan montera E60 stolar i en E39:a ? Nån som vet ?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

E60 har precis som E39 tre varianter på stolar, standard, sport och komfort men ingen av stolarna är likadana mellan modellerna. Komfortstolarna på E60 är enligt min mening de optimala stolarna i en bil, BMW har helt enkelt vidareutvecklat komfortstolarna från E39 och kompletterat dessa med bl a justerbart lårstöd.

Angående knapparna så skrev jag fel ovan. Den översta knappen är för vinkeln på det delade ryggstödet. Svankstödet blåser man upp med den runda knappen.

___
//Ulf
Kan inte annat än instämma i lovsången. Komfortstolarna i E60/61 är ljuvliga och jag har aldrig suttit tillnärmelsevis lika bekvämt i någon annan bilstol. Orsaken står bla att finna i att det nu går att få lårstöd, vilket jag ansett vara den enda bristen i de stolar jag haft i mina E46/E39 (standard, komfort och nu sport) och för all del uppskattas även sidostödet av mig. Vete håken om de inte kommer att väga tyngre i min önskelista än HUD när jag byter. :)

Mvh
Mikael
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Vad menas med aktiva komfortstolar?

peace=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att det finns massagefunktion i sittdynan för både förare och passagere. Det är inte helt fel för att minska risken för "träsmak" på långturer.

___
//Ulf
sk
135
skorpionking
540ia Touring -99
Aha de skulle man haft, tack för svaret

peace=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.