|
|
|
|---|---|
|
Tja har funderat på att köpa en kondesator och har tittat på några begagnade, är det något att har eller ska man satsa på nya?? Och vad ska man tänka på när man köper en begagnad går det att se på något sätt om den är bra eller inte ?? Tack på förhand. Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) | |
|
Vad har du för stereo och högtalare? Kommer du verkligen att bli hjälpt av en kondensator? En feldimensionerad kondensator på fel plats försämrar ljudet, i stället för att förbättra det. Jag tror jag sticker ut hakan genom att kalla kondensator placebo. Får se vad det blir för reaktioner på det. / Fredrik |
|
|
Nåt "slitage" att tala om förekommer inte på elektrolytkondensatorer, det går att mäta upp funktionen om det skulle behövas. Det råder väl en viss övertro på nyttan och funktionen och man får betala en del för utseende och design. Man förväxlar ofta funktionen med ett batteri eller kraftkälla men en kondensator tillför ingen energi som ibland påstås. Placeboeffekter skall man aldrig förakta dock. FP |
|
|
Jag har två steg, ett på 2x250W och ett på 4X160W min belysning blinkar i takt med basen och mitt batteri dras slut ganska snabbt, om jag inte har fel så ska en kondis kunna hjälpa mig. Eller hur ?? Har hittat ett DLS kondensator 1F för 400 kr är det värt att köpa?? Och hur kan man mäta funktionen, är det något man kan göra själv ?? Tack för svaren hoppas även någon kan svara på dessa. Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Tänk så här: Kondensatorer kan jämna ut kortvariga toppar som inte förekommer allt för ofta (kondensatorn måste hinna laddas upp mellan topparna). Den tillför ingen extra effekt, allt tas från batteriet som därför givetvis tar slut lika fort. En liten minskning av ljusblinkandet kan säkert märkas på enstaka baskickar men inte på mera utdragna bastoner. Enklast mäter/kollar man funktionen på kondensatorn med ohmmeter eller lampa och spänningskälla tillsammans med tidtagning, lämpligen jämför man med en annan på samma värde. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.