AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.426

Hjälp! Min M5a går på 5 cylindrar!

To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Har ett litet problem med min m5 3,8!
Problemet är att bilen går på 5 cylindrar och att den blubbar och ger ett högt tickande ifrån sig! =(
Blubbandet förklaras ju med att bilen inte går på alla cylindrar men vad är det som tickar?
Det låter vid gaspådrag. Har upplevt en variant av detta tidigare vid en ganska hård acceleration och det lät endast 1 sekund och sen fortsatte bilen dra?
Jag har ju svårt att tänka mig att det bara är en tändspole som har gett upp med tanke på tickandet? Det är ju ingen konsekvent tickande, uppkommer bara vid gaspådrag och alltså inte på jämngas vid låga varv.

En tändspole funkar väl dessutom så att antingen funkar den 100% eller så funkar den inte alls?

Om jag hade haft en b230 motor framför mig så hade jag utan tvekan sagt att det är en trasig lyftare som låter på detta viset eller möjligen att ventilerna e kass. Men nu kan jag inte speciellt mycket om dessa motorerna så jag lämnar det till experterna på forumet =)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

Alexander
Kan vara slitage/ras i topplocket, i värsta fall. Få gjort ett komptest på motorn, samt få kikat in i cylindrarna med Boroskop eller dylikt, för att kunna utesluta ventilras.

Kan annars vara en mängd saker... tändspole som du nämner... tändstift, felaktig ventilinställning, fel i bränslesystemet, fel i vacuumsystemet för insugsluft... Svårt att ställa diagnos såhär utan att ha hört/upplevt det själv :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack för svar!
Man blir jue uber nervös när nåt händer med pärlan!
Får lämna in den imorgon och se vad dom säger.
Som det känns nu så kanske det hade varit lika bra att renovera toppen =/
Om det nu beror på den förståss. Ett sånt här mekaniskt skrammel uppkommer inte av ingenting =(
Men men det återstår att se. Bilen början nosa på 20 tusen mil och är det inte gjort innan så är det nog ide att se över grejerna en del så man inte får fler otrevliga överraskningar.

Är det nån som kan kommer med ett råd om det är nån mening att ta upp kanalerna osv om man ändå är igång med toppen? Själv är jag inte ute efter nån jätte effekt ökning själv men det kunde jag varit kul att veta vad ni har gjort med era m5or !?

MVH

Alexander
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Lämna in den på måndag menar jag givetvis =)
Stekaren
Viparm som är av ?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Stekaren!
Vad jag vet har varken M5 3,6 eller 3,8 vipparm, de har hydrauliska lyftare. =)

MVH Patrik
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M635 forever:

Nix, det är mekaniska lyftare!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Kan det vara en lyftare som är kass?

Har idag dragit iväg bilen till en verkstad som ska börja titta på den imorgon.
Känns skit när något händer med bilen =(

Min bil har "tickat" en del innan också, som äldre bilar i regel gör när det blir lite slitage på ventiler ,säten och dyl men så berättade jag för en kompis om att jag tyckte att det tickade för mycket men han avfärdade mig totalt och sa att det är för det första normalt på en bil som snart nosar 20 tusen mil och för det andra så har bmws insprutningssystem ett tickande läte?

Stämmer detta?

Hur som helst så vill jag fråga en sak till, hur mycket ska en topplocksrenovering kosta idag på en sån här 6a? Nån som kan rekomendera någon i Blekinge, Skåne som är "extra" duktig på bmw lock?

MVH

Alexander
Det är helt normalt att en M5 tickar litegrann på tomgång, men den skall inte slamra eller ticka högljutt.

Att renovera toppen på en M5 är DYRT, förutsatt att man måste börja byta ventiler, lyftare och dylikt. Automek i Karlskrona är väldigt duktiga. Här i Skåne har vi Need For Speed i Malmö och Åke Persson i Valleberga som jag varmt kan rekomendera.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tomorrow:

Det där med att bilen ska ticka mer för att den har gått 20.000 mil stämmer inte. Då är den snarare dåligt skött. Min fars M5 touring är perfekt servad sen fabrik och den låter inte mer än min M5 -95 som också har fått den service som den behöver. Lite "tickande" är det ju från dessa 6:or, men det ska inte låta överdrivet mycket.

När kontrollerades spelat senast?

//Schnitzer

M5 -95: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Schnitzer!
Där fick man för att man var snabb att anmärka på andra =/
De e lungt jag är van att ta kritik, är tre barns far!! ;)

MVH Patrik
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Se till att inte starta motorn ngt mer!!!!
Ett diagnosförslag till: kamkedjesträckare. Om den har gått så går ventiltiderna åt H-vete och motorn går dåligt och tickar och raslar....
Topprenoveringen för mig här i NOrge kostade 6000NOK- men då byttes bara ventilstyrningar och tätningar + slipning och planing(tål inte hur mycket planing som helst!!!) Så fort man måste byta ventiler etc så börjar kostnaderna springa i väg. Natriumfyllda ventiler(avgas)-kostar över 1000kr stk!!!!
Den stora kostnaden är ju inte topprenoveringen i sig , utan demontering-montering som tar lätt 20-30 arbetstimmar med ventiljustering från 0 etc samt att sotsatsen för topp kostar över 4000SEK.

Du har väl inte motortvättat nyligen? kolla isf tändstiftshålen för vatten- då går motorn extremt illa och ofta på 5 cyl då det oftast är 1:ans stifthål som blir fyllt....

MVH:
Sakke
To
82
Tomorrow
M5 3,8 Touring
Tack för alla svar!
Har en del att svara på här =)
Nej motorn har aldrig tickat överdrivet mycket, det är bara jag som går och irriterar mig och så blir det värre och värre.
Verkstad jag snackade med idag tror att det är en tändspole som är kass men dom var också rädda för att nån hade hunnit hända dom minuterna bilen var igång efter att den hade börjat gå på 5 cylindrar.
Dock när bilen var igång 1 minut idag så var det mekaniska skrammlet som bortfluget och kvar var en tomgång tillhörande .... ja jag vet inte vad.
Så jag vet inte riktigt hur det blir, dom får helt enkelt titta på det och avgöra vad jag ska hitta på.

Det råder en del skepsis hos mig just nu för att nåt skulle ha gått sönder i motorn eftersom det mesta är renoverat för mindre än 2 år sedan och i min ägo så har det INTE fuskats med nån servicar! Jag byter olja var 500:de mil och gör var 1000 mil en servies med bensinfilter, luftfilter, stift remmar osv osv ...
Det är tråkigt att sånt här händer ÄVEN när man sköter bilen =)
Iförsig kan jag inte svara för hur före detta ägare har skött sina saker.

Hoppas dom löser problemen =/ Ska även byta länkarmsbussningar fram nu när jag ändå är igång för dom börjar bli lite slitna!

MVH

Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.