|
|
|
|---|---|
|
På väg hem igår tändes motorlampan "försämrade avgasvärden". Motorn går jämt och fint som vanligt. Jag försökte hitta en verkstad för felsökning men per larsson hade semesterstängt och bmw i segeltorp hade tid tidigast 22 augusti. Vågar jag köra med bilen eller kan den ta skada? Finns det något annat ställe i stockholmstrakten som kan felsöka? Jag ska ringa BMW solna på måndag. /Tobbe | |
|
Jag har för mig att jag har läst om detta problem tidigare i någon tråd. Då kom man fram till att det var kamaxel givaren som har gett upp. prova att koppla upp bilen mot datorn så får du facit. lycka till :) |
|
|
Jag har precis samma fel som du att lampan tänds men utan att den går sämre eller att den drar mer bensin eller nåt som, körde vidare med bilen och då slocknade lampan av sig själv.Upplever vid kallstarter att bilen hackar sig fram dom första metrarna sedan går bilen som en klocka . Jag har fått en del svar på problemet , som givare men går inte riktigt med på det för då ligger ju felet där hela tiden, jag tror att det kan vara tjyvluft nånstan men vet inte var nån gammal slang eller liknande. |
|
|
hör av dig och berätta gärna hur det gick med bilen. |
|
|
Be om en tid på snabbverkstan för felkodsläsning. Kanske lambdasonden? Om bilen gått över 12 k mil kan det vara orsaken. Om du har en import, be dem kolla mätarställningen på en gång. Kostar inget extra. Lambdan går nog att byta på plats om det skulle vara det. Tror inte bilen tar skada av kortare resor. Mer än 10 mil skulle inte jag lägga på den om det vore min bil. Mvh Asken Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Så där ja.. Skärmen till datorn gick sönder så jag har inte kunnat skriva på några dagar. Ringde BMW solna i måndags och fick en tid på onsdag (idag). Jag frågade om jag kunde ställa dit bilen direkt för jag ville inte köra med den i onödan. Det gick bra så jag lämnade in bilen i måndags precis innan dom stängde. Klockan åtta igår (tisdag) ringde dom. Då hade dom felsökt och testkört. Killen som ringde var otroligt trevligt och förklarade hur all funkade. Felkodsavläsningen hade inte sagt exakt vad som var fel men att allt tydde på att det skulle vara den första lambdsonden som var trasig. Den byttes mot en ny och jag hämtade ut bilen samma eftermiddag. Nu är det bara hålla tummarna för att jag slipper se lampan mer. |
|
|
Har samma problem på min 530? Lampan lyser men bilen går fint. Var på Autovåx i Karlstad i måndags och bad dom läsa felkoderna, men se det hade dom inte tid med, varken på måndag, tisdag eller onsdag. Är så jäkla trött på dessa märkesverkstäder! Byta glödlampor åt en annan kund medans jag var där hade dom tid med... Får vänta till "min vanliga meck" kommer tillbaka från semestern. Hur som helst så är en kamaxelgivare (som tidigare nämdes) bytt en gång förrut... MVH Christofer |
|
|
crille82: Jag skulle nog köra så lite som möjligt med bilen. Inte för att jag vet om något kan hända men för att vara på den säkra sidan. Om du inte behöver bilen kan du väl ställa den på verkstan så tar dom den så fort dom har lite tid över. |
|
|
var idag inne på verkstad och kopplade upp bilen och då fanns ett felmeddelande om lambdasond nr2 som inte hade fått spänning vid 2 tillfällen, raderade ut felmedelandena eftersom lampan inte lyser för tillfället så kör jag vidare tills den börjar lysa igen och då får vi se??? |
|
|
T.E.A.L.: Problemet är att jag behöver bilen dagligen. Var på Autovåx i Karlstad eftersom mina föräldrar bor där, jag bor i Strömstad och har 20 mil dit. Närmaste BMW-verkstad ligger i Uddevalla som också är 10 mil från mig. Men men, Autovåx hade ju "inte tid" att läsa av felkoderna under tre hela dagar. Har en massa dåliga erfarenheter av märkesverkstäder, både BMW och VAG. Skall aldrig lämna till en märkesverkstad igen om det inte blir absolut kris, svindyrt och dålig service... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.