AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.211

Förstabil för <20.000:-

Hej alla!

Några tips på en bra förstabil för under 20000:-? Rolig o köra med lite klös i helst...

Tack!
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
e28,
antingen 528 eller 535. 528orna är billigare och vanligare men 535orna är roligare.
många som ser e28 för första gången rynkar och tycker att det är en gammal skrotbil men när man "vänjer" sig vid designen så tycker man att den är bland de snyggaste bilar som finns.

så var det iaf för mig.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
E30 318is?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
un
122
unka
M535i -85
BMWCS #06409
glömde säga att om du inte visste det så är e28 bmws 5 serie från 83-87. De ser ut så här:

Länk

va iof lite dyr men de finns i alla prisklasser.

bj
291
bjorasen
M535i -87
Håller med om att E28 är ett bra val! Min första "riktiga" bil som jag köpte när jag fick kk ver en 528 och nu 8 år senare har jag fortfarande E28 :)

MVH///Christopher
Jag går mot strömmen och rekommenderar nåt annat än BMW, trots att det är mer eller mindre förbjudet:

Saab 900 T16

Lätt att få över 200 hästar, tyvärr felhjulsdriven. Men det går att leva med.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
318is Otroligt kul bil!
Stekaren
325 E30
535 E28
535 E34(min favvo av dessa)
Köp den mest välvårdade och rostfria bil du hittar. För dom pengarna så får man ta det man snubblar över oavsett modell eller märke. ;) Annars så röstar jag på 318is.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Köp en 525 24V i Tyskland. Du hittar lätt en rostfri och frisk 91-92 för under 20.000 kr, så har du några tusen över för resan, reg.bes mm.
E30 och E28 tycker jag inte man kan rekomendera, dom flesta är i dåligt skick, samt uråldriga vid de här laget, med allt vad de innebär med dålig säkerhet mm.

BMW CS #5139
318is E30, roligare än så har man omöjligen för runt 20 000:-

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Stekaren
J.L Vi ska tillägga att man hittar sådana bilar till salu i SWE för de pengrna och med resa och inreg kostar bilen 10 papp utöver inköpspriset, drygt.
Jag var i samma situation som dig för ca 1½-2 år sedan, var starkt inne på en E30 (tyvärr tillät inte plånboken en 325 med M-paket). Men det blev något helt annat, jag köpte en Mercedes 190E istället :-)

Även om det inte blev någon E30 har jag varit kanonnöjd med mercan och den har säkerligen varit billigare än en E30 hade varit. Vad vill jag ha sagt med det här då? Köp min MB ;-). Nädå, men en billig förstabil behöver inte vara så otroligt modellspecifik. För det är faktiskt så att för 20k får man inte allt man vill. Det är inte ofta den både blir snabb, problemfri, snygg osv., det gäller att hitta en bra kompromiss. Jag prioriterade bort lite av prestandan, men fick istället bra hållbarhet och ett snyggt utseende :-)

Mycket babbel från min sida känner jag. Lycka till med köpet, det blir säkert bra, BMW är fina bilar.

Mvh
Mercedesägaren

MVH
Mattias
Det är inte lönt att sticka till tyskland för att köpa en bil för 20 000. Leta istället i sverige, det finns fina bilar för d priset.

En e30 325 e klockren bil, tro mig
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
E30 o E34 finns det gott om o det är inte ont om delar till dom.
E30 (318iS eller 325) om du vill ha en mindre o biligare bil.
E34 (525 efter 90) om du vill få plats med pic o pac men den kostar lite mer i försäkring o bemsin.

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
E30 o E34 finns det gott om o det är inte ont om delar till dom.
E30 (318iS eller 325) om du vill ha en mindre o biligare bil.
E34 (525 efter 90) om du vill få plats med pic o pac men den kostar lite mer i försäkring o bemsin.

BMW - Beroende Med Wilja!
Nu är det inte sagt vad som är roligt, så jag utgår från mig själv här.

Saab 900 Turbo (T16). Dvs den gamla 900-modellen. Med en sänkningssats så blir det som en (stor) gokart, du har plats för hur mycket packning som helst och det är enligt mig en av Saabs snyggaste modeller nånsin! Köper du en som inte har DI så är dom dessutom extremt lätta att trimma. Tubokicken är, enligt mig, sjukt rolig. Motorljudet är ungefär så underbart som det kan bli i en fyra.

Om inget annat än BMW räknas så skulle jag ha försökt hitta en E34. När jag körde BMW för ett år sen så var min 520i billigare i försäkring än en 318, vilket främst kan förklaras av att det inte är så många unga som köper en slö 520. Jag som kör mycket skulle aldrig köpa en E30, då det blir tröttsamt i längden med ljudet i kupén.

MVH Erik
Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.