AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
938

Frågor, framvagn, bakvagn, avgassystem mm E32

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Nu var det dags. Nytt väghållningskit på väg hem då mitt gammla nürnburgring kit börjar bli ganska slut. När endå bilen ska pallas upp och rivas ner så tänkte jag att jag ger mig på silentblocken, framvagnen, avgassystemet och lite annat.

1: Vart bör man inhandla alla framvagnsdetaljer och bussningar? Duger meca/mekonomen? Eller bör man köpa delarna på bmw? Eller finns det någon annan som säljer bra delar till vettiga priser?

2: Silenblocken? Hur går man till väga för att enklast byta dem? Något annat i bakvagnen man också bör byta när man endå är igång?

3: Har ett litet glapp i styrväxeln, går det att justera bort på något sätt? Eller är det något som behövs bytas? Är det svårt/lätt?

4: Framvagnen är för mig en djungel. Vad heter allt? Vad fyller delarna för funktion? Har lite obalans i vissa hastigheter samt vid vissa inbromsningar, och det är inte däck/fälgar. Tänkte att jag byter spindelleder och länkarmar. Något mera man ska ge sig på?

5: Tänkte även bygga ett eget nytt avgassystem. Vad bör man använda för prylar för att uppnå det bästa bmw "mullret"? Enkelt/dubbelt? Vad gör det för skillnand? Rostfritt eller inte? Har hört att materialet gör rätt stor skillnad på ljudet. Vad bör man köra för storlek? 3" är det för mycket för m30b35?

Tack på förhand //Macke
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
1: Säkerligen duger mekonomen etc, men enligt mina erfarenheter är det nästan billigare på BMW.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Är alla på semester eller? :/
Paap Reeder
... det är fortfarande varmt ute och det du frågar efter kräver minst dryga halvtimmen vid tangentbordet ... så ...

Alla dina frågor finns dessutom i "Sök-banken" så det är bara att sätta igång och läsa.

MVH /// Paap R

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Jo, har hittat om justeringen av styrväxeln samt om silentblocken. Men om det kvarvarande sakerna finns det fortfarande många oklarheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.