AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.193

Tjohoo nybliven ägare av E32 750ia 91a´´

320-325
Tjena grabbar jag har precis blivit en nöjd ägare av en BMW 750ia 91a´´ import. köpte den för en billig peng. sjukt mkt bil för pengarna allltså. men vid köp så fanns dessa fel.

1. tickande från en lyftare försvann o kom tebax ibland beroende olje temp m.m

2. glapp i ratten den känns väldigt slapp. går den att justera som på e34?

3. glapp i bakljus hela höger bak lägger av ibland finns kvitto på att detta ska vara åtgärdat på bmw men problemet verkar kvarstå.

4. servon läcker lite. dyrt?

5.dåligt kylar vatten ser äckligt ut. hur byta? jag lossa på avtappnings plugg på kylet men fick endast ut 5liter av 15 så .... hur gör man för att få ut allt? vill ha det grönt o fint med mkt glykol.

i övrigt så den i bra skick vid olje byte försvann det lilla tickandet som kom ibland, helt o hållet. hela maskin blev lite tystare. automaten verkar väldigt bra med. ska byta olja på den med inom kort. vad gäller olje filtrer till motorn så hade jag modell VÄLDIGT stor.. nästan 20cm långt. alla filtren som fanns inom micro eller mekonomen m.m hade inte detta filter dom var endast 164mm långa. så jag fick köpa orginal bmw. det kosnteiga är att det är samma märke på dom MANN. stötdämpar mässigt är bilen kanon och bromsarna är ju underbara. sen vilket drag .. det kan inte vara många std bilar som hänger på en kickdown i 100 knyck.. en helt underbar bil helt enkelt... den ska skötas som ett barn.

hade varit väldigt tacksam över lite tips o hjälp med ovanstående punkter.

håller på att söker på sök fuktionen men flickvännen gillar inte när man sitter för länge framför skärmen..

ha d gött i solen grabbar o tjejer.

mvh johannes

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På 1) byt olja snart igen, det kan nog behövas om den gamla var dålig, kan finnas endel skit kvar som är bra att få bort.

2) så skall det både gå att justera på styrsnäckan och även på rattstången, det finns en möjlighet att det glappar i den där teleskopfunktionen finns. Du borde kunna hitta om du söker på forumet. En felinställd framvagn eller väldigt breda däck kan ju också ge glappig känsla.

3) finns väl något senapsrelä eller LKM som kan orsaka detta, sök på forumet. Skall gå att fixa genom att löda om dåliga lödningar.

/Mats J
Decibel
bmwe32.masscom.net <- bästa skruvguiden för E32;or , finns mycket goda tips och instruktioner där för saker man annars kliar sig i skallen över.
320-325
tackar... för era värdefulla tips. ska kolla upp detta nu.

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Servon läcker???
Har du nivåreglering?
Var läcker det?
Kan bli lite bökigt men behöver inte bli så dyrt,kolla så det är rätt olja (Pentosin)grön.
Grattis till en härlig bil.
Mvh Dic.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till det bästa man kan åka nämligen 12 cylindrar!

Just M70 motorn du valt kräver lite kärlek för att må som bäst. Tips ett är att se alltid ha ett välladdat batteri. Det finns så många elfunktioner så laddning varje kvartal minst är att rekommendera. En bra laddare har jag insett är en bra investering.

1. Ett oljebyte igen som nämns och gör gärna en "Engine Flush". Länk Har gjort det på några bilar och det funkar. Speciellt om det inte vart helt välskött innan.

2. Styrsnäckan och framvagnen. Båda hänger ihop. Jag har gjort så på min 850 att jag bytt del för del i framvagnen, varje byte gör att det blir lite bättre.
Stor och tung bil med tung motor gör att det slits i bussningar och leder. Vet inte om det går att justera snäckan. Jag funderar själv nu om jag behöver byta den. Nästan hela framvagnen är bytt.

3. Låter som nånn glapp eller jordfel. Bytte dom hela bakljuset på BMW? Om det är gjort, leta elfel... Om inte, köp ett begagnat nytt och se om det inte blir bättre.

4. Vart läcker det? JAg har haft problem med att slangklämmorna av "kläm-typ" inte är tighta. Det räckte för mig. Om det är slangarna byt dom. Passa även på att suga ur servovätskan ur behållaren och fyll på fräsch. Ny olja gör alltid gott.

5. Ingen aning. Länk har en massa matnyttig info.

Just samma märkte jag i fredags då jag var inne för en Engine Flush med 850an. Deras filter de beställt för 850an passade inte i o m fäströret i mitten hade större diameter än håler i filtret. Original reservdelar är t o m billigare än mekonomen mm emellanåt. Medlemskap i BMWCS ger dessutom 10% på reservdelar hos handlaren.

Tänk på att det är speciell olja i automaten och byt även filtret och gör rent silen på en gång.

Länk finns hela BMWs reservdelkatalog så du kan se artikelnummer om mm om du matar in ditt chassienummer, bra att ha.

Lycka till!
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Snäckan går att justera till viss del.
Kolla på Jean och Pauls sida om e32 mek a la vebod.
Mvh Dic.
320-325
tackar o bugar .. jag är såå nöjd med köpet. sjukt go bil allstå. sen ljudet från v12an är ju underbart .. lite tyst men men.

vad gäller framvagnen så verkar den väldigt tajt . inte ett klonkande elller nåt oljud ifrån den eller så förutom ratten känns gele´. men man vet ju alldrig. grejen är att det sitter orginal fälgar på den med yokohama därck nya 60 profil med 225bredd. och vad jag har sett tar dessa däck i fjäderbenet???? det är lite skaft på däckskanten innersidan mot fjäderbent. är inte detta skumt?? fel fälgar eller? kanske från e34`?

det dära senaps relät ska jag nog kolla på vad är det vrför finns det? var sitter det?

vad gäller servooljan så har jag inte hunnit lokalisera det ännu. men hänge den ihop med nivålegeringen?? och är det std på 750?? jag vet inte om
jag har den kvar på min men antar det. maskinen varkar tät iaf. klart att det är lite små fel på en 15.000kr bil som är ny skattad o nybes samt nya vinterdäck samt sommar däck . bara däcken hade ydligen kostat förre ägaren 12,000kr så jag är såå sjukt nöjd med köpet självklart var bilen sjukt äkligt inuti så jag fick städa o sanera i 2dar typ den är tyvärr inte så jätte fräch i skinnet men inte paj iaf . j

jag kör på biltema helsyntet olja just nu 5w 50 vad tror ni om det? har hört mkt gott om den på detta forum själv är man skptisk.

hmmså det är även filter i automaten. nice. då får man beställa även sådant med. den stackars automaten får ju ta hand om väldigt mkt vrid ju. tydligen så tål den ifs 100nm till enligt forumet.. 560nm eller va det var det är ju skönt o veta att det finns marginal. föresten vet ni om automaten stryper maskinen på lägre växlar?? känns lite så.

bra laddare har jag en som kan stå på hur länge som helst.. en som själv styr efter batteritet och kan uderhålla. att köpa en vanlig garage ladsare för 200spänn nu när dom nya laddara som sparar batterit och sköter det istället för att koka sönder det är dum snålt.

den där pentosin oljan ska jag kolla upp. grön . mkt tt tänka på när det gäller 7serien.

tack för era länkar o tips hittils. man suger åt sej som en svamp.

mvh johannes

ÄGER LAGLIG TURBO BMW
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

För en beskrivning av senaps reläets placering samt reparation: Länk
För justering av teleskopfunktionen: Länk
Styrsnäckan skall gå att justera lite, fö. samma sätt som för E34.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.