|
|
|
|---|---|
|
Hej ngn som kapat framfjädrarna på plats, går det? BMW 520I E34 Touring Tänkte sänka ca 40-50mm | |
|
Det kan gå men du måste ha fjäderspännarna för annars kan det göra ont. Men att kappa fjädrar på en E34 är inget jag rekomenderar, inte till 40-50mm sänkning. Bilen kommer att hoppa på varenda gup o dämparna kommet att läcka efter ett tag så i slutändan blir det dyrare än att byta fjädrar o dämpare. Men visst, det går :) om du har ett mindre vinkelslip med en liten kappskiva så blir det ännu lättare. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Tackar för svar ja man ser att varven på fjädern är täta... Vad är bäst kapa i nederkant eller överkant? Om 40-50mm är för mycket, vad rekomenderar Du? Hur många varv? |
|
|
Det är enklast med nedre delen. Jag hade kappat innan med en varv o det var 25-30mm men problemet är när på bilprovningen lyfrer dom bilen så kan fjädrar komma ur spåren dvs deras fäste i fjäderbenen o det kan vara en 2:a direkt. En varv borde räcka max 1,5 inte mer... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Ok jag har införskaffat fjäderspännare o skall börja med ett varv med "tigersåg" Är fjädern plan i botten eller ligger den i formad skål? Problem med detta? *har oxå whipelash* |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, man kan väl bara ta hela varv? Fjädern skall ju passas in mot både övre och undre fjäderunderläggen (vilket egentligen är kanten i fjäderbenstallriken samt stödlagret). (Se Länk (under Maintenance -> Front shock absorbers and spring replacement på högra sidan i slutet). OT ,är det bara 40-50 mm sänkning fram som ska göras? Antar jobbet bara är för att få bort lite av all den "luft" som finns i hjulhuset på alla E34 modeller, eller? |
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmm, borde ju iofs fungera med icke-hela varv också vid närmare eftertanke. Det som kan hända är väl att fjädern kan vrida sig lite, vet inte om det finns något annat problem - aldrig provat själv. Finns ingen form på fjädern, den är kapad "rakt" av så att säga. |
|
Fan vilka schyssta bilder där... måste spara länken ja vill få bort "luften" som finns fram. Man ser på bilderna att fjädern åtminstonde ej är "platt" i nederkant, borde gå att fixa utan att demontera ngt. |
|
|
Det går kapa på plats jag har kapat fjädrarna på min e34 det fungerar än idag men ta bara 1,5varv jag tog de först men va inte nöjd så jag tog ett halvvarv till och då blev den låg fy fan Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
Ok tror ett varv blir bra o börja med tackar för svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.