|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har ett problem på min 535, med acc, det kommer värme helatiden på utblåsen vid diskanthögtalarna uppe på instrumentbrädan, vilket spjäll styr dessa utblås, allt annat regleras tempen ok, det är både höger och vänster sida det kommer värme uppe vid rutan. | |
|
jag har också samma problem, fast värmen kommer under ratten vid pedalderna istället, alla andra utblås funkar som de ska. mystiskt! hjälp...? ~: CosmoNova :~ |
|
|
Är det ingen som har en anning? Jag har kontrollerat reglagepanelen, mätt upp potentiometrarna till värme reglagen dessa är ok, värme ventilerna kan det ju inte vara för jag får värme till rutan hela tiden på både höger och vänster sida oavsätt hur jag trycker in knapparna på panelen, jag får ingen värme till sidoruterna det är endast golvet som funkar som det ska med kallt och varmt. Jag har tagit lös (ihka) klimatstyrdonet och kontrollerat lödningar, det är bränt precis vid två stycken motstånd av större modellen, dessa motstånd är på 120 ohm, jag har mätt upp dessa och det verkar vara ok, men man vet ju aldrig när ström tillsätts i kretsen. Är det ingen som har haft någe liknande problem |
|
|
kanske det ska vara så. kolla instruktionsboken hur ventilationen styrs. det borde finnas en bild på det. inte så ofta dom små utblåsen fungerar som kalluftsutblås dom borde ju funka som defroster utblås. |
|
| De små utblåsen är kopplat till dom som är vid framrutan, och dessa måste ju gå att stänga av | |
|
Jag har samma funktion på mitt fönsterutblås. Dock bara det mot framrutan. Bara varmluft. Jag tror det ska vara så eftersom detta utblås enda funktion är att hålla borta imma eller is vilket effektivast erhålls med varm luft. Ett tips: ha alltid kontrollpanelen till acc:n på "auto" sommartid. |
|
|
Men jag kan ej stänga av dessa utblås, det kommer alltid varmluft även om jag trycker på fotutrymme, det kommer även varmt hela tiden i det högra utblåset på mitten., kan det vara styrdonsproblem? Jag får även ingen värme ur något av utblåsen vid rutan, verkar som dessa ställmotorer är i samma läge hela tiden, det funkar kanon tills jag får motortemp. |
|
|
Jag har samma problem, värme vid fötterna samt vid högtalarna, väldigt irriterande, AC som ej fungerar är bara problem, därför vill jag ej ha ac på gamla bilar. Styrs inte luften vid högtalarna av något elektriskt spjäll? |
|
|
Ja det gör men det är styrdonet som ger signal om hur spjällen ska stå. Både hö och vänster ställmotor går ej sönder samtidigt. |
|
|
Men vad styr dessa då? Jag har ju värme både vid framrutan och vid båda högtalarna, det kan omöjligen vara så att det skal komma värme konstant sommartid, även för bena. Det roliga förut hörde man ett skrapande ljud när man stängde av bilen från värmeventilerna, men det gör man ej längre kan det vara dessa som krånglar. |
|
| Ditt problem ligger troligtvis i värmeventilerna | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.