AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.895

bakhjulen låste sig, hela bilen tvärstannade

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Hej!

Idag är dagen då bilen surna till ordentligt...
började med att jag åkte in till stan och gjorde ärenden, bilen fungerade som den brukar. Men sen skall jag ta bilen hem igen och hinner kanske rulla 10 meter, så hör jag ett läte som låter som att någonting lossnat och skrapar i marken.. den rycker lite grann i hela bilen, inte direkt centrerat till något.

Kör ett par meter och det låter mycket obehagligt och skrapande, som att något verkligen inte är som det skall. Stänger motorn och slänger mig under för att kolla... ingeting har lossnat utan allt ser frid och fröjd ut!?! Blir mycket fundersam, kollar (det jag kan se) kring bromsar och skivor men inget som verkar ha lossnat.

Sätter mig och kör ett par meter till och in på en parkeringsplats.. lät nästan som att jag fick punka... kasta mig ur, kollade däcken... ingenting. Motorn fungerade precis som vanligt, utan ljudet är lokaliserat bak, ganska långt ut verkar det som. Och jag har haft en slags släpande metalliskt ljud ifrån höger bakhjulstrakten tidigare då det verkar vara något med bromsarna som legat an mot rosten på bromsskivorna. Det verkar inte vara bakaxeln som är paj, för det låter inte hela tiden, bara då och då med jämna mellanrum. Testade att åka långsamt ett par meter med oljudet och plötsligt tvärstannar bilen, bakhjulen/något bakhjul låste sig helt... så jag fick backa tillbaks till parkeringsfickan.

Fick senare bogsera bort bilen till bmw och prata med en kille där. Jag har den senaste veckan märkt att handbromsen inte fungerat som den skall, varför han gissar på att handbromsbackarna eller något i den stilen har lossnat eller så. Han sa att det låter som att metall går mot metall.

Hjälp mig, jag är helt desperat!! Är det någon här som känner igen detta och vad det kan vara? Semester på bohuslän är planerad den 7/8 och nu kanske det krasar totalt!! :( Är helt deprimerad. Är det så att det bara är handbromsbackar (eller något i den stilen) som behöver bytas, eller är det alltihop.. eller helt enkelt något annat?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ett belägg till handbromsbackarna har lossnat, har hänt mig med.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Okej, blev det ungefär så för dig som jag beskrev det?
Vet du om man måste byta något mer än bara det? Mina skivor bak är ju inte allt för bra, men klarar jag semesterresan på 20 mil tur och retur innan jag lämnar in den för att fixa till resten? Dyrt att reparera?
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om det är ett belägg som lossnat i limmningen mellan belägget och bromsbacken så är det ju bara att montera bort backarna och sluta med att använda handbromsen.

Mvh, Steaman

MB C32 AMG -02
L-R Discovery V8 -01
BMW 316 ti -02
BMW 650 CS Scarver -04
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Handbromsbacken är slut som tidigare talare har sagt men att sluta använda handbromsen?? Vad kostar ett par nya??? Max 300 spänn...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Bromsbackar med fjädersats kostar ca 400kr (bmw ville ha närmare 800kr, så köp på mekonomen eller motsvarande). Och handbromsen behövs för klara besiktningen, så nya måste nog på. Och ett uppsättningen nya skivor kanske inte är så dumt heller om dem gamla är dåliga, så slipper du slita stett på dem nya beläggen i dem gamla dåliga skivorna.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tack för alla snabba svar!! Underbart forum det här!
Vi pratade lite snabbt med en verkstadskille som sa att det kunde kanske kosta ca 4500 för byte av skivor bak + belägg och bromsbackar.. vet inte om det är något mer som bytes i samma veva?! Är det för dyrt eller?
Visa användare
94
Köttis
BMW 328i Touring -96
En polare har precis lämnat in sin 325 -94 och bytt skivorna bak + belägg samt bromsbackarna, det gick på cirka 3000-4000kr

Hoppas det löser sig.

Mvh Oscar
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Okej, det kanske är ett rimligt och smart alternativ då? Att passa på att byta lite mer så jag inte sitter med skägget i brevlådan.
Fr
37
Fras
325i Sedan -94
det är mig Köttis pratar om och i mitt fall var backarna slut så metal hade legat mot metal och skrapat sönder insidan av "trummorna" så det fanns inget val, bara att byta skivorna.
nu gjorde jag ju det på BMW så är man händig och gör det själv så blir det ju säkert betydligt billigare =)

Mvh Fredrik

He's going the distance
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Fras: Okej, men betedde sig din bil som min då?
Jag har ju tummen mitt i handen, så det blir till att lämna in den. Kanske lika bra att bmw gör det, så att det blir ordentligt gjort.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Kostnad att göra själv är val ca. 450-550kr för bromsbackan plus fjädersats, skivor (brembo slitsade, dyrare än standard ca 1700kr (ca 850kr/st), så du kan fixa arbetet själv så sparar du du nog iaf 2000kr.

Jag byte bromsbackarna för en månad sedan, och det var ett satans arbete att få det bra. Hade tur att en kompis som hade bytt på sin bil och därför kunde det hyfsat, men att ställa in tog många timmar! Det är mest drygt bara, inte så svårt! Så leta reda på en händig kompis och bjud han på öl och pizza så blir det billigare ;O)
,,och så finns det nog en hel del mektips här på AutoPower.
Fr
37
Fras
325i Sedan -94
nej det gjorde den inte jag fick en 2a på besiktningen att handbrommsen inte tog på ena sidan, och när jag lämnade in den så sa dom(och jag fick se skivorna) att det bara var att byta=(

Kan tilläga att jag just köpt bilen avställd och när jag skulle ställa på den så var handbromsen redan paj. men jag hade inga problem förutom att handbromsen inte tog så bra.

Mvh Fredrik

He's going the distance
E3
1.828
E36
USA bilar
Om inte förr måste ju handbromsen funka till besiktningen
Nya backar kostar inte mer än ca 150:-!! Länk
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
ExHonda: Är bremboskivor så mycket bättre än original? Är det bättre kvalité eller är det bara att de tål lite hårdare körning? Det komiska är att jag nästan är helt ensam om att ha en egen bil i min umgängeskrets, så det där med att muta med pizza går nog bort. :) Får bli den dyra varianten!

Fras: Okej, det hade nog inte gått lika långt som det verkar ha gjort för mig, nu när backarna verkar ha lossnat.

Tack alla för svaren!!
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Brembo är ett stort namn = bra kvalité. Men dem är nog inte bättre för den vanliga lekmannen. Men dem är slitsade och det ser lite tuffare ut ;O)
Så köp standard/orginal så sparar du ytterligare 400kr/paret! (tror orginalskivorna kostar 500-600kr).
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag bytte allt därbak på min e46:a kostade totalt 1800kr.=som nytt. :0)
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
powerpak: Hur fasen kunde du få allt bytt för 1800:-??

Vad för bromsar skall jag satsa på nu då? Skall till bmw-verkstan imorrn bitti med fader och prata med dem om hur vi snabbt kan få den grejjad.
Vi funderar på att sälja den när den är renoverad och att jag då övertar hans s70 när han köper nytt... hmm... 318iS vs s70 hehe
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Köpte grejorna till bra pris och bytte det själv.

det är enkelt med något sånär mekvana, inte direkt raketforskning.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Förövrigt så montera standardskivor bak, (de används eller belastas iallafall sällan speciellt hårt), Ska man förbättra bromseffekten så är det viktigare med framhejdarna.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Hej på er!
Nu har verkstan lagat det, gick på drygt 5000 pix.. var handbromsbacken plus nått mer som lossnat och krånglat sig. Underbar service.. de fixade det på två dagar = rekord! Nu är allt nybytt där bak, så bara att ta tag i framdelen fram i höst nån gång. Någon som vet vad det kan tänkas kosta med bremboskivor fram? vad måste man byta förutom skivorna?

Tack alla för svaren jag fått!! Har lindrat smärtan faktiskt. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.