AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.427

Service i mälardalen

Ante500
Hej!

Har en M Roadster som gått lite drygt 3000 mil. Bilen har hittills inte varit inne för någon inspektion men däremot så finns 4-5 oljeservicar stämplade i boken (aukt BMW). Bilen går (och har gått lite varje år) dvs typ 300-400 mil. Vid senaste oljeservicen byttes bromsvätskan också.

Det är fortfarande två gröna "lampor" kvar på serviceindikatorn men tänkte att det kan vara lika bra att göra en insp1 då bilen "borde" vara mogen för det vid detta miltalet. Eller skall man gå på en insp2 direkt?

Har kommit fram till att det är lika bra att fortsätta att serva hos BMW för att få dom eftertraktade stämlarna. Inte minst bra när/om bilen skall säljas.

Jag har ringt runt till de flesta handlarna i mälardalen med omnejd och fått prisuppgifter från 7000-8500 för en insp1. Låter dyrt med tankte på att det är bara ett oljebyte + ventiljusteringen, inget annat byts. Hur som helst, smakar det så kostar det. Priset har ingen större betydelse i detta fall.

Jag är ganska "nojjig" när det gäller att lämna ifrån mig bilen till andra. Hade helst gjort jobbet själv, för då vet man att det blir bra gjort, men då kommer stämpeln att saknas vilket jag inte tror är bra för andrahandsvärdet. Får se det som en investering ;-) Min fråga till er är: Vilken verkstad skall man välja (eller inte välja)?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Byt bara olja och filter i år, ev också luftfilter. Då har du 2.5k i kostnad istället. Det blir smutsigare än vad man tror. Gör sedan ventiljustering och oljebyte i vår istället. Olja som står över vintern drar åt sig fukt. Rekommenderar även inköp av en ctek laddare för batteriets hälsa under vintern. Även de en sån där pryl som förlänger livslängden på batteriet i sig genom det sätt den laddar. Skulle rekommendera Bil&Motorteknik i Huddinge 087110687 för att fixa ventilsjusteringen. De slår faktiskt de flesta auktoriserade handlarna på fingrarna för sin vilja att lösa de mest omöjliga problem. Det var så jag hamnade där och kräsen är man:)
Asken
Ante500
Blir nog en auktoriserad handlare för min del ändå med tanke på stämplarna och andrahandsvärdet. Något tips, gissar att man bör undvika Stockholm? Har inget emot att åka en bit för att få ett bra jobb utfört.
Huddinge tillhör visserligen Sthlm, och som Asken säger så är Bil&Motorteknik i Huddinge grymma.
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
Rekomenderar varmt M-bilar i Västerås.

Mvh Evers
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.